start manusböckermanuslänkar

Arkivsida som visar exempel på tidigare verksamhet. Sidan uppdateras inte längre.




- LEKTIONSPLANERING -

(Lektionen ingår i kursplan för komvux. - Mina fristående manuskurser har annat upplägg Se info >>)

Exempel : PASS 7 Dialog + Hur skriva/ställa upp manus

SCHEMA : 8.30 - 9.50 10.10 - 11.10
FÖRBEREDA : Ha med Video : Som löven i Vallombrosa Kramer mot Kramer Vinterviken
KOPIERA : Dialog / Vinterviken / Scenanv. Produktionsblad Uppställning / Övning 2.

Hur skriva/ställa upp :
Stencil. Inte förlora sig i detaljer. Bara det som man inte själv kan räkna ut och det som är viktigt för berättelsen. Först bilden - sen dialog varvat med handling. Scen = Det som kan ske i en följd filmat i samma miljö. Gå igenom stencilen.

DIALOG Olika funktioner :
Ge information

- För att intrigen ska gå fram.
- Om bakgrunden, relationer, nödvändiga fakta mm
- Plantera saker som höjer trycket i situationer senare.
- Driva handlingen framåt. Ska orsaka reaktion och leda till handling.

Exempel:
Vittne till mord : Pojkens information att en polis är inblandad Chefens fråga vilka som vet om det och uppmaning att inte berätta det för fler.
När lammen tystnar : T.ex. Chiltons samtal med Hannibal i cellen. Hans krav på information mot byte av fängelse. Hannibals ledtrådar till Clarice. T.ex. om lagret.
Seven : Kvinnans upplysning att tavlan hänger fel.

Karaktärisera karaktärerna.
- Visa tankar, känslor, vilja, ambition, attityder, drömmar
- Väcka sympati eller antipati
- Språket, högtravande / vardagligt / slang.
- Förebåda konflikt.

Underhålla.
- Dialogen kan ge tillfälle till skratt

Isbergsmodellen:
Vi ljuger hela tiden. Spänningen ligger i skillnaden mellan det som sägs och det som är. Undertexten är som ett bowlingklot medan dialogen är som en pingismatch. I bra dialog hakar svaren i undertexten.
Exempel : Som löven i Wallombrosa : Analysera dialogen

Övning 1 :
Undertext : 10 minuter : Olika betydelser av repliken "jag älskar dig".

Exempel :

Kramer mot Kramer : Analysera dialogen och klippen.

- Dialog ska
- vara trovärdig. Känsligt om det låter "informativt".
- vara sparsam. Oftast mer än vad som behövs. Kan man använda bilder och gester istället för ord ?
- helst överraska. Det förutsägbara är tråkigt.

Övning 2 :
Scen max 2 sidor: 1 - 2 personer /grupp.
Stencilen. Inlämning 27/10 i 2 kopior.
En MOR besöker sin SON. Hon vill att han ska följa med till en släkting på middag. Men hon försöker i det längsta att undvika att säga vad hon vill, varför hon har kommit dit. Sonen å sin sida hoppas kunna låna pengar av sin mamma men inte heller han frågar rakt ut. Dialogen ska bottna i detta.
- Skriv enbart det som kan visas i bild. Förklara inte vad de vill, känner och tänker utan skriv vad de gör och vad de säger.( Utav detta ska man kunna läsa ut vad de vill, känner och tänker )

korta kurser skriva filmmanus - manuspiloterna.se

Utskick 1 B


Uppdaterad : 2017-02-28
till startsidan för www.adastramedia.se