start | manusböckermanuslänkar |
Arkivsida som visar exempel på tidigare verksamhet. Sidan uppdateras inte längre. |
- LEKTIONSPLANERING - |
(Lektionen ingår i kursplan för komvux. - Mina fristående manuskurser har annat upplägg Se info >>) |
Exempel : PASS 7 Dialog + Hur skriva/ställa upp manus SCHEMA : 8.30 - 9.50 10.10 - 11.10 |
Hur skriva/ställa
upp : Stencil. Inte förlora sig i detaljer. Bara det som man inte själv kan räkna ut och det som är viktigt för berättelsen. Först bilden - sen dialog varvat med handling. Scen = Det som kan ske i en följd filmat i samma miljö. Gå igenom stencilen. DIALOG Olika funktioner : Ge information - För att intrigen ska gå fram. - Om bakgrunden, relationer, nödvändiga fakta mm - Plantera saker som höjer trycket i situationer senare. - Driva handlingen framåt. Ska orsaka reaktion och leda till handling. Exempel: Vittne till mord : Pojkens information att en polis är inblandad Chefens fråga vilka som vet om det och uppmaning att inte berätta det för fler. När lammen tystnar : T.ex. Chiltons samtal med Hannibal i cellen. Hans krav på information mot byte av fängelse. Hannibals ledtrådar till Clarice. T.ex. om lagret. Seven : Kvinnans upplysning att tavlan hänger fel. Karaktärisera karaktärerna. - Visa tankar, känslor, vilja, ambition, attityder, drömmar - Väcka sympati eller antipati - Språket, högtravande / vardagligt / slang. - Förebåda konflikt. Underhålla. - Dialogen kan ge tillfälle till skratt |
Isbergsmodellen: Vi ljuger hela tiden. Spänningen ligger i skillnaden mellan det som sägs och det som är. Undertexten är som ett bowlingklot medan dialogen är som en pingismatch. I bra dialog hakar svaren i undertexten. Exempel : Som löven i Wallombrosa : Analysera dialogen Övning 1 : Undertext : 10 minuter : Olika betydelser av repliken "jag älskar dig". Exempel : Kramer mot Kramer : Analysera dialogen och klippen. - Dialog ska - vara trovärdig. Känsligt om det låter "informativt". - vara sparsam. Oftast mer än vad som behövs. Kan man använda bilder och gester istället för ord ? - helst överraska. Det förutsägbara är tråkigt. Övning 2 : Scen max 2 sidor: 1 - 2 personer /grupp. Stencilen. Inlämning 27/10 i 2 kopior. En MOR besöker sin SON. Hon vill att han ska följa med till en släkting på middag. Men hon försöker i det längsta att undvika att säga vad hon vill, varför hon har kommit dit. Sonen å sin sida hoppas kunna låna pengar av sin mamma men inte heller han frågar rakt ut. Dialogen ska bottna i detta. - Skriv enbart det som kan visas i bild. Förklara inte vad de vill, känner och tänker utan skriv vad de gör och vad de säger.( Utav detta ska man kunna läsa ut vad de vill, känner och tänker ) |
Uppdaterad :
2017-02-28
|
||