Arkivsida som visar exempel på tidigare verksamhet. Sidan uppdateras inte längre. |
Exempel på artiklar |
- PRISAD RYSS MED FILMEN SOM LIV - |
Nikita Michalkov, prisbelönt storfilmsregissör,
hade tappat lusten att filma i Ryssland. Filmare där sysslade sen
flera år bara med att utmana det som var förbjudet. Det intresserade
inte Michalkov. Han ville göra film i väst men lockades inte
heller av de upptrampade stigarna i Hollywood. Resultatet blev "Urga -
Kärlekens tecken", en rysk film inspelad med franska pengar i kinesiska
Mongoliet. Efter att i höstas både ha vunnit Guldlejonet och
publikens pris i Venedig tog "Urga" också svenskarna med storm när
filmen nyligen invigde årets festival i Göteborg.
Urga är stäppmongolens fångstredskap, en
snara i änden på en lång stång. Tecken för
kärlek blev urgan för seden att sätta ner käppen i
marken vid herdestunder i det fria. Urgan syntes på långt
håll och talade om att här ville man vara ifred. Filmen speglar
den moderna civilisationen i mötet med det uråldriga levnadssättet
hos de mongoliska stäppfolken. Omsatt i praktisk handling blir det
en rysk lastbilsförare som somnar och kör av vägen mitt
på den ödsliga stäppen. Han får hjälp av Gombo
som bor i ett tält med sin familj.
Gombos största problem är att han inte får
älska med sin vackra fru Pagma. Familjen redan har det antal barn
den kinesiska lagen föreskriver och att köpa kondomer av unga
damer på apotek är inte heller i Mongoliet alltid det lättaste.
Reserverad
Med en stor näve humor, kryddad med ömhet och
respekt för människans natur broderar Michalkov så ut
sin historia. Men vad är han då ute efter denne gråhårige
47-åring med det mustaschprydda, lite fyrkantiga ansiktet ? Michalkov
ser reserverad ut när han kommer in och sätter sig i det lilla
hotellrummet vi lånat för intervjun. Opersonlig men inte ovänlig.
Men han tinar snabbt upp när vi kommer igång.
Den första frågan gäller omständigheterna
bakom tillkomsten av "Urga". Här berättar han om sin syn på
den ryska filmen av idag men jag ber att få veta lite mer om hans
personliga drivkrafter.
- Jag har sen länge varit fascinerad av mongolernas
levnadssätt. De skulle inte kunna leva någon annanstans. För
dem är stäppen som en del av dem själva. Men sen hade jag
också en önskan att spränga gränserna av att ha en
fastlagd story.
Hemligt uppdrag
Så när Michalkov reste till Mongoliet hade
han med sig enbart fem sidor manus. 10 dagar var vad hade han på
sig att förbereda inspelningen. Men hur växer då en sån
här film fram ?
- Scenerna tar form i en levande process mellan manusförfattare,
regissör och skådespelare. Detaljerna arbetar man fram tillsammans
bara man är överrens om vad scenen ska innebära.
Två månader senare kom han hem med 65.000
meter film som skulle klippas ner till 3.300. Den ende yrkesskådespelaren
i Urga är den ryske chauffören. Gombo och Pagma hittade Michalkov
genom en assistent med en videokamera.
- Han fick ställa vissa frågor till ett antal
personer som kunde tänkas få rollerna. Men han hade ett hemligt
specialuppdrag, att låta kameran gå när frågorna
var slut. Det var hur de reagerade då som var avgörande.
- När man ställer frågor och filmar
det, får man fram det människorna vill visa av sig själva.
De håller fram vissa sidor för att de vill ha jobbet. Det var
Ingemar Bergman som sa att han är mer intresserad av det människornma
vill dölja än av vad de vill visa. Det viktiga händer i
skärningspunkten mellan människan och skådespelaren i
en individ.
Det omedvetna
Mest känd i Sverige är Michalkov annars för
"Svarta ögon" där Marcello Mastroianni gör sitt livs roll
som misslyckad älskare. "Ofullbordat stycke för mekaniskt piano"
från 1977 har också visats i Sverige. Finns det något
gemensamt drag i vad han vill berätta ?
- Egentligen har jag hela tiden arbetat på en
enda lång sammanhängande film. Det jag söker är harmoni
mellan människan och den verklighet som omger henne.
Men vad är det då han vill att vi ska känna
?
- Jag tänker inte så. Jag är inte lärare.
Det beror så mycket på personliga egenskaper hur man tar mina
filmer till sig. Film handlar mycket om det omedvetna. Det är som
att du har ett musikackord med tio olika toner. Du känner omedelbart
igen harmonin fast du kanske inte medvetet hör fler än tre av
tonerna.
- Jag utgår alltid från mig själv för
det finns skäl att anta att det som berör mig på djupet
också berör andra. Vi är ju alla partiklar i samma helhet.
Michalkov ser det som att vi alla förenas i gemensamma
farhågor, tvivel och förhoppningar. Vi brottas med frågor
människan ställt sig i flera tusen år.
- Det vi gör är att hela tiden modifiera svaren. Gud har gett mig rätten att formulera de här sakerna med filmens hjälp. Det är inte ett yrke. Att filma är mitt liv. Det är mitt sätt att existera som individ. © Fredrik Lindqvist |
Uppdaterad :
2017-02-28
|
||