Arkivsida som visar exempel på tidigare verksamhet. Sidan uppdateras inte längre. |
Exempel på artiklar |
- MEDIABEVAKNING : VÄXANDE BRANSCH I USA - |
Massmedierna bevakar världen men vem bevakar medierna
? I USA ägnas allt större uppmärksamhet åt hur verkligheten
speglas i media. Framför allt gäller intresset förstås
TV. AVM har hälsat på hos "Media Research Centre" och "FAIR",
två ärkefiender i den växande bransch som kallas Media
Watch - mediabevakning.
I det lilla kontorshuset i staden Alexandria, bara några
mil från den politiska maktens arenor i Washington DC, är allt
prydligt och välordnat. En av korridorerna har arbetsbås på
båda sidor. I ett av dem sitter Brant Clifton med hörlurar
och arbetar koncentrerat. Framför sig har han en dator och en video
med monitor. Bakom honom står en hylla full med med band. Brant
Clifton har titeln "Media Analyst" på sitt visitkort och hans arbetsuppgift
är att kartlägga partiskhet i nyhetsprogram.
Försök att påverka
Det här är Media Research Centre, eller MRC,
ett av de mest framgångsrika mediabevakningsföretagen. MRC
som startades 1987 har särskilt specialiserat sig på att använda
moderna datateknik för avancerad åsiktsregistrering.
Brant Clifton har hand om NBC's kvällsnyheter och
morgonprogrammet The Today Show.
- Det vi tittar efter är försök att påverka
tv-publiken, om en reporter uttalar sig nedsättande om någon
på grund av hans politiska åsikter eller uttrycker stöd
för en viss linje i en politisk debatt och liknande, säger Brant
Clifton.
Han uttrycker sig nyanserat. För när man här
talar om partiskhet menar man vänstervridning. MRC kontrollerar nämligen
massmedia för den nymoralistiska ultrahögerns räkning.
Brant Clifton tittar igenom bandade nyhetssändningarna och skriver
in uppgifter i olika fält på dataskärmen. Han visar de
olika rubrikerna. Utöver basfakta som datum och tid, namn på
tv-bolag och program finns rutor för namnet på reportern, ämnet
som behandlas och medverkande gäster. I den sista kolumnen, under
rubriken "partiskhet", finns en sammanfattning av vad som sagts.
Här arbetas natt och dag. Brant Clifton och hans
kollegor går systematiskt igenom alla större nyhetssändningar
från de tre största amerikanska tv-bolagen och CNN. I ett annat
bås lite längre bort sitter David Tosatti, för tillfället
med ett avsnitt den en populär satirserie. För det är inte
bara nyheter som bevakas.
45.000 timmar video
Alla viktigare magasins- och underhållningsprogram
granskas också. Jag ber om en utskrift av det David Tosatti gjort
och får ett gigantiskt datalakan. I stort sett allt som sagts i
programmet finns där, prydligt ordnat i olika kolumner som sen används
för sökningar i den enorma databasen. MRC's arkiv innehåller
mer än 45.000 timmar videoband.
Chef och initiativtagare är Brent Bozell, en rödhårig
och energisk man i fyrtioårsåldern. I kontorsrummet där
vi sitter pryds väggarna av fotografier med hälsningar från
Ronald Regan, George Bush och andra konservativa toppolitiker. Brent Bozell
är nöjd med sitt företag.
- Det här är det mest omfattande forskningsarbetet
någonsin, Ingen annan organsisation, inget universitet eller radio
eller tv-bolag i hela världen har vad vi har här, säger
Brent Bozell.
Han berättar stolt att man med några knapptryckningar
kan få fram allt en enskild reporter sagt i en visst ämne,
t.ex. om Ronald Reagan de senaste fem åren.
- När Tjeckoslovakiens utrikesminister besökte
oss plockade vi på 10 minuter fram allt som sagts om Tjeckoslovakien.
Vi skulle kunna ta svensk barnomsorg, en fråga som medierna talat
varmt för här. Vi skulle t.ex. kunna jämföra rapporterna
om det från från olika medier en viss dag.
Vänstervridning
Familjevärderingar är en het fråga i
USA i år och har använts som slagträ i kampanjerna inför
höstens presidentval. De konservativa välkomnar därför
all statistik som kan visa att medierna hotar det traditionella amerikanska
familjeidealet. På MRC hårdbevakas därför ämnen
som exempelvis abort, barnomsorg och homosexualitet. Religion är
ett annat känsligt område men det stora fienden, hotet som
överskuggar allt annat för MRC, är vänstervridningen.
- I USA finns det bara en handfull stora medieföretag.
Och alla dom är kontrollerade av vänstern.
Här lyfter jag på ögonbrynen. Hur kan
det då komma sig, i ett land där marknadskrafterna av tradition
fått råda i mediebranschen. Brent Bozell har hört frågan
förr.
- Ja det kan ju tyckas märkligt men vad är
det egentligen som säger att stora företag ska vara konservativa
? Vi har gjort undersökningar om det. Hur avgör man bäst
om ett företag har en konservativ eller radikal inriktning ?
- Jo, svarar han snabbt själv, Man tittar på
vilka typer av projekt de stöder ekonomiskt. Och vi fann att 97 procent
medieföretagens bidrag gick till radikala projekt.
Och utifrån Brent Bozells definition av vad som
är radikalt stämmer det säkert.
Lätt blir stämplad
Han har ett imponerande ordflöde med en retorik
som bygger på att i rasande fart leverera olika exempel som stöd
för sina teser. Jag får baxa in mina frågor medans han
hämtar andan. Hans förklaring till hur det kommer sig att vänstern
kunnat få en så stor kontroll är att de progressiva vill
förättra världen utifrån sitt perspektiv och därför
har en särskild dragning till media och andra uttrycksformer där
man kan påverka människor.
- De konservativa vill också förbättra
världen men är mer realistiska, säger han men undviker
att gå djupare in på dessa psykologiska skillnader.
I sin jakt på vänsterelement sysselsätter
Media Research Centre ett tjugotal personer. Synen på media-behandlingen
av aktuella samhällsfrågor redovisas genom tre ganska hätskt
formulerade nyhetsbrev där misshagliga personer attackeras. Förutom
till prenumeranter skickas breven gratis till omkring 5.000 opinionsbildare
och professionella inom medieområdet.
Det är inte särskilt svårt att bli stämplad.
Den journalist som i en rapport om Aids inte särskilt för fram
och betonar homosexuell promiskuitet som orsak till problemen får
finna sig i att bli angripen. Samma sak för den som uttrycker sig
kritiskt om Oliver North, huvudperson i Iran-Contras-skandalen. Eller
om man vågar sig på söka samband mellan upploppen i Los
Angeles tidigare i år och de svartas ekonomiska och sociala situation.
Det räcker med att ägna sig åt miljö- och rasproblem
i största allmänhet.
Kampanjer
Men inte bara journalister som har MRC's ögon på
sig. I en av skrifterna finns en fast avdelning,"Hollywood Left", där
man hittar förlöjligande artiklar och notiser om regissörer
och skådespelare.
På MRC arbetar man på flera fronter. Det
går bra att beställa specialdesignade statiska rapporter ur
deras databas. En service är att förmedla konservativa personer
till debattprogram. Brent Bozell själv är genom sin stridbarhet
tacksam att ha med och ställer gärna upp. Emellanåt driver
MRC också kampanjer för att stoppa speciellt hotfulla program.
Ett annat angeläget projekt är att stoppa den statliga tv-kanalen.
Men Brent Bozell vill inte att hans verksamhet ska betraktas som ett hot.
- Vårt mål är inte att radikala journalister
ska få sparken utan att också konservativa ska anställas.
Vi utgör inget hot mot journalister som är ärligt intresserade
av objektiv journalistik säger han.
Och det låter ju sympatiskt. Men det är förståss
inte alla som tycker att Brent Bozell är den mest lämpade att
avgöra vad som är ärligt objektiv journalistik.
Vita välbärgade män
Organisationen "Fairness And Accuracy in Reporting",
FAIR, bevakar medier från ett kontor i New York. FAIR arbetar också
för objektivitet men från ett helt motsatt perspektiv. FAIR
är forum för alternativrörelsen och ger ut tidningen EXTRA
som bl.a. innehåller artiklar om hur medierna hanterar medborgarrätts-
och kvinno- och miljöfrågor.
På FAIR har man inte mycket till övers för
Brent Bozells beskrivning av medierna.
- Varför skulle affärsdrivande medieföretag
motverka idéer som gynnar företagen. Det är helt absurt
att påstå att medierna skulle stödja vänstern, säger
Martin Lee, en av FAIR's sex anställda och tycker att medierna snarare
förstärker rådande mönster. FAIR gör egna kritiska
undersökningar och har bl.a. tagit fram statistik på i vilken
omfattning olika grupper får komma till tals.
- Det är i första hand vita, välbärgade
män som tolkar verkligheten åt publiken. När andra etniska
grupper och kvinnor blir inte repsenterade, när det inte finns utrymme
för mångfald så blir bilden skev, säger Martin Lee.
I Martin Lee's ögon ger MRC och liknande grupper
medierna en ursäkt för att slippa ifrågasätta sitt
eget arbete.
- Dom kan säga så här : Om MRC säger
att vi stöder vänstern och FAIR säger att vi stöder
högern måste vi ju vara ganska bra och så kan de slå
sig till ro.
Jag frågar om grupper som MRC har stort inflytande.
- De är en del av den rasistiska ultrahögern
och eftersom ultrhögern blir starkare runtom i världen, också
här i USA, så kan man säga att de är del av en mycket
inflytelserik tendens i samhället.
McCarthy
När man som MRC registrerar och pekar ut radikala
artister och journalister ser Martin Lee ett samband med traditioner från
McCarthy-tiden.
- Brent Bozells far var faktiskt en av dem som skrev
tal åt John McCarthy. De är en del av ett fruktansvärt
och totalitärt kapitel i den amerikanska historien.
- De vill censurera och har också en viss makt
genom att de kan organisera en opinion för att påverka de företag
som sponsrar program att dra tillbaka sitt stöd.
FAIR genomför också kampanjer. Vid ett tillfälle
beslutade PBS, den statliga tv-kanalen, plötsligt att stoppa den
planerade sändningen av en kritisk dokumentärfilm om tv-evangelister.
FAIR ordnade egna visningar av filmen och fick igång en debatt som
till sist ledde till att PBS backade och filmen sändes.
Tidningen Extra går ut till 5000 journalister och
Martin Lee berättar att finns framstående journalister som
välkomnar arbetet på FAIR men som inte vågar uttrycka
sitt stöd offentligt.
- Journalisterna är rädda idag. Många medieföretag går dåligt, folk avskedas. I en sådan ekonomiskt pressad situation blir det svårare för en journalist att vara frispråkig. © Fredrik Lindqvist |
Uppdaterad :
2017-02-28
|
||