|
|
|
direktlänk |
Making A Good Script GreatLinda SegerEn ovanligt begriplig och inspirerande bok om hur man bygger upp ett filmmanus. Utförliga genomgångar om struktur och hur man skriver scener mm. En poäng är engelskan är förhållandevis lättläst. Detta är kanske den allra bästa boken för den som står i början av sin manusbana. ISBN: 0573699216, 242 sidor, Pris 105 kr (feb 2014 hos adlibris) Rekommenderas ! |
direktlänk |
The Art of Dramatic WritingLajos EgriGammal klassiker [skriven 1946] men mycket läsvärd bok om grundläggande dramaturgi och berättarteknik med exempel från framför allt teaterpjäser. Egris utförliga resonemang om premiss ekar i nästan alla manusböcker man kan komma över. Andra avsnitt handlar om konflikt som dramatikens grundbult eller hur man arbetar med de psykologiska drivkrafter som ligger bakom rollfigurernas alla handlingar. Just när det gäller det psykologiska går Egri djupare än de flesta. Han skriver på ett lite gammaldags sätt men har ovanligt mycket att säga. Egri brukar kunna hittas i bokhyllan hos seriösa manusförfattare. ISBN: 0671213326, 320 sidor, Pris 86 kr (feb 2014 hos adlibris) Rekommenderas !! |
direktlänk |
StoryRobert McKeeIngen har som Robert McKee lyckats beskriva vad som verkligen är viktigt när man skriver manus för film. På 470 sidor har han samlat allt som överhuvudtaget är värt att veta. Resonemangen är tydliga och späckade med något så när färska filmexempel. "Story" kan säkert kännas överväldigande för nybörjaren för den täcker nästan allt. Men det är definitivt den bästa boken för den som behöver påminnas om vad det egentligen handlar om eller inspireras av nya infallsvinklar. Ska man bara välja en enda bok att läsa så är det absolut den här man ska ta. Se utdrag : Kapitlet "Structure and Character" del 1 del 2 Ett gäng anteckningar från McKees seminarium i Sthlm 7-9 nov 08 hittar du på bloggen ISBN:9780413715609, 480 sidor (!) Pris 214 kr (feb 2014 hos bokus) Rekommenderas !!! Den som vill fördjupa sig ytterligare kan ansluta sig till McKees sajt storylogue.comdär det finns ett stort antal videoföreläsningar (8-15 min. långa) om olika aspekter på manus. Medlemskap kostar 20 $ i månaden och för det kan man se så många lektioner man bara orkar. |
direktlänk |
The Moral PremiseStanley D. WilliamsDetta är den mest utförliga boken om hanteringen av premiss sedan Lajos Egri. Williams redogör utförligt för vad en premiss är och lyckas också på ett mycket övertygande sätt förklara varför premissen är så viktig i filmberättandet. Williams utgår från Egri (se ovan) men utvecklar resonemangen så att de blir mer tillgängliga och anpassade till dagens filmskrivande. Här finns även en genomgång av vad andra manusböcker skriver i ämnet med en diskussion av olika teorier. Williams föreslår också en arbetsmetod för hur man konkret kan arbeta med premissen i själva skrivprocessen. Omdöme : Definitivt läsvärd! Se även en mer utförlig recension av boken på bloggen Se första kapitlet som utdrag i PDF-format ISBN: 9781932907131, 198 sidor, Pris 195 kr (sept 10 hos adlibris) Rekommenderas !! |
direktlänk |
SCREENWRITING FROM THE HEARTJames RyanEtt lite annorlunda perspektiv på manus enligt anglosaxisk modell. Istället för att rita ut snitslade banor för struktur, betonar James Ryan rollfigurerna som utgångspunkt för berättelsen och lyfter fram den intuivitiva, djupt personliga delen av skrivprocessen. Kanske inte den bästa boken för en nybörjare men klart inspirerande för den som söker nya infallsvinklar. Se detaljerad recension på bloggen ISBN: 9780823084197, 186 sidor, Pris £38.43 (feb 2014 hos amazon.co.uk som även förmedlar begagnade ex frå £ 3.00) Rekommenderas ! |
direktlänk |
Den listiga konsten, att skriva och regissera dramatikAlan AyckbornBoken handlar om teater men är trots det klart läsvärd för filmförfattare tack vare en omfattande och inspirerande genomgång av hur man skriver dialog med många exempel. En nackdel är att Ayckborn enbart hänvisar till sina egna pjäser. Skrivardelen upptar ca 3/5 av innehållet och resten ägnas åt regi. ISBN: 9170370788, 184 sidor, Pris 175 kr (feb 2014 hos bokus) Rekommenderas ! |
direktlänk |
SCREENWRITING UPDATEDLinda AronsonLinda Aronson är en av de få som på allvar försökt kartlägga hur man skriver manus till filmer med komplicerad struktur, så som multiplot-historier eller uppbruten tidsordning. Här finns en hel del matnyttigt även för den som skriver på den mer tradionella sättet. Inte minst för det hon har att säga om kreativitet och skrivprocessen. Se mer i längre blogginlägg om Linda Aronson ISBN: 9781879505599, 300 sidor, Pris 131 kr (feb 2014 hos adlibris) Rekommenderas ! |
direktlänk |
SAVE THE CATBlake SnyderDen som inte är helt främmande för den anglosaxiska berättarmodellen hittar här en mängd handgripliga råd om hur man skapar en sammanhängande filmberättelse. Snyder sammanfattar de viktigaste grundprinciperna för att skriva manus med siktet inställt på att få fram manus som går att sälja in. Även om jargongen är lite käck emellanåt och man får ta Snyders millimeteranvisingar med lite distans landar slutbetyget på klart läsvärd. Resonemangen är begripliga och boken är lättläst. Se mer utförlig recension på bloggen ISBN: 9781932907001, 196 sidor, Pris 129 kr (feb 201410 hos bokus) Rekommenderas ! |
direktlänk |
Writing Screenplays That SellMichael HaugeHär får man en utförlig genomgång av man bygger en berättelse enligt hollywoodrecept. Hauge för lättbegripliga resonemang om metoder för att fånga publikens intresse, hur man skriver scener och utvecklar sina rollfigurer. En sak han särskilt intresserar sig för är hur rollfigurernas karaktärsdrag utformas för att spegla premissen. Definitivt läsvärd - åtminstone för den som inte redan läst allt. ISBN: 0062725009, 352 sidor, Pris 137 kr (feb 2014 hos adlibris) Rekommenderas ! |
direktlänk |
Writing Subtext - What lies beneathLinda SegerLinda Seger tar ett brett grepp och kartlägger olika drivkrafter som stryr vad vi säger och hur vi utrycker oss. Men undertext handlar inte bara om dialog. Här får vi också en genomgång av vilka andra, icke-verbala, kanaler som kan förmedla vad som rör sig i rollfigurernas inre. I boken utvidgar Linda Seger begreppet undertext till att även att omfatta bildspråk och metaforer, dvs. olika grepp som manusförfattaren använder för att s.a.s. i bakgrunden styra publikens upplevelse. Det finns inte särskilt många böcker som med ett så uttalat fokus på undertext. Writing Subtext är klart läsvärd. ISBN: 9781932907964, 163 sidor.Pris 116 kr (feb 2014, hos adlibris) Rekommenderas !! |
|
|
direktlänk |
Manus & dramaturgi för filmThomas GranathEn grundläggande genomgång av de olika sidorna av hur man skriver manus. Boken ingår i serien "Medieboken" som är riktad till kurser på gymnasienivå och liknande. Boken ger en överskådlig orientering om olika begrepp och verktyg i manusverkstan men är klart för allmänt hållen för att ge den verkliga kicken till en mer seriös manusförfattare. ISBN: 9147077476, 156 sidor, SLUT PÅ FÖRLAGET (feb 2014) |
direktlänk |
The
Art of Adaptation:
Linda Seger
|
direktlänk |
Att skriva för filmKjell SundstedtEn ambitiös bok om manusskrivande. Alla viktiga aspekter finns med men boken är lite för mycket filmvetenskaplig och teoretiskt resonerande för att fungera riktigt bra som handbok. ISBN: 9173246115, 271 sidor, Pris 144 kr (feb 2014 hos adlibris) |
direktlänk |
OM DIKTKONSTENAristotelesDet här är den 2300 år gamla text om dramatik som större delen av det moderna filmberättandet vilar på. Ursprungstexten är bitvis svårgenomtränglig men begreppen förklaras i en särskild sektion med kommentarer av Arne Mellberg. Med Aristoteles i tankebagaget är det lättare att förstå principerna i den klassiska dramarturgin. ISBN: 9187894149, 91 sidor, Pris 109 kr (feb 2014 hos bokus) |
direktlänk |
bird by bird, Some Instructions on Writing and LifeAnne LamottBoken handlar inte specifikt om film utan om skrivande och kreativitet i ett större perspektiv. Författaren ger konkreta tips för olika moment av skrivprocessen och delar också med sig av sina personliga erfarenheter. Boken behandlar inte bara tekniska aspekter på t.ex. intrig eller karaktärer utan även de mer psykologiska problem en författare kan köra fast i. ISBN: 0385480016, 272 sidor, Pris 110 kr (feb 2014 hos adlibris) |
|
|
direktlänk |
Adventures in the Screen TradeWilliam GoldmanDet här är en självbiografi där den dubbelt oscarsbelönade manusförfattaren delar med sig av sina tankar om film & manus och bjuder på anekdoter från verkligheten bakom kulisserna i Hollywood. ISBN 9780349107059, Pris 162 kr (feb 2014 hos adlibris) |
direktlänk |
Act One : An AutobiographyMoss HartMoss Hart var en av de genom tiderna största amerikanska dramatikerna. I den här boken skriver han på ett underhållande och mycket levande sätt om sin eländiga barndom, sin målmedvetna kamp och den besvärliga vägen mot det stora genombrottet. ISBN: 0312032722, Pris 135 kr (feb 2014 hos bokus) |
|
|
direktlänk |
The Writer's Journey: Mythic Structure for WritersChristopher Vogler & Michele MontezKlassiker om filmberättande utifrån ett mytologiskt perspektiv. ISBN: 9781932907360, Pris 163 kr (feb 2014 hos adlibris) |
direktlänk |
DRAMATISKT BERÄTTANDE: Om konsten att strukturera ett dramaMats ÖdeenSvensk klassiker om grundprinciperna för berättande och dramatik
ISBN: 9172037296, Pris 179 kr (feb 2014 hos bokus) |
direktlänk |
ATT SKRIVA - En hantverkares memoarerStephen KingPå svenska, autobiografi om skrivandets vedermödor och författarens verktyg.
ISBN: 9170025716, Pris 92 kr (feb 2014 hos bokus) |
Pennvässaren - Dramaturgin som verktyg till bra berättelserVeronica GrönteFörfattarens sajt med information om boken ISBN: 9173150583, 360 sidor. Pris 449 kr + moms hos studentlitteratur (feb 2014) |
Böcker - billigast på nätetBåde Bokus och AdLibris kan skicka mot faktura o. har alternativ med fri frakt |