|
Making A Good Script GreatLinda SegerEn ovanligt begriplig och mycket inspirerande bok om hur man bygger upp ett filmmanus. Utförliga genomgångar om struktur och hur man skriver scener mm. En poäng är engelskan är förhållandevis lättläst. Detta är kanske den allra bästa boken för den som står i början av sin manusbana. ISBN: 0573699216, 242 sidor, Pris 107 kr (sept 08 hos adlibris) Rekommenderas !! |
|
The Art of Dramatic WritingLajos EgriGammal klassiker [skriven 1946] men mycket läsvärd bok om grundläggande dramaturgi och berättarteknik med exempel från framför allt teaterpjäser. Egris utförliga resonemang om premiss ekar i nästan alla manusböcker man kan komma över. Andra avsnitt handlar om konflikt som dramatikens grundbult eller hur man arbetar med de psykologiska drivkrafter som ligger bakom rollfigurernas alla handlingar. Just när det gäller den psykologiska går Egri djupare än de flesta. Han skriver på ett lite gammaldags sätt men har ovanligt mycket att säga. Egri brukar kunna hittas i bokhyllan hos seriösa manusförfattare. ISBN: 0671213326, 320 sidor, Pris 113 kr (sept 08 hos adlibris) Rekommenderas !! |
|
StoryRobert McKeeIngen har som Robert McKee lyckats beskriva vad som verkligen är viktigt när man skriver manus för film. På 480 sidor har han samlat allt som överhuvudtaget är värt att veta. Resonemangen är tydliga och späckade med något så när färska filmexempel. "Story" kan säkert kännas överväldigande för nybörjaren för den täcker nästan allt. Men det är definitivt den bästa boken för den som behöver påminas om vad det egentligen handlar om och inspireras av nya infallsvinklar. Ska man bara välja en enda bok att läsa så är det absolut den här man ska ta. Se utdrag : Kapitlet "Structure and Character" del 1 del 2 ISBN:9780413715609, 480 sidor (!), Pris 234 kr (sept 08 hos Bokus) Rekommenderas !!! |
|
The Moral PremiseStanley D. WilliamsDetta är den mest utförliga boken om hanteringen av premiss sedan Lajos Egri. Williams redogör utförligt för vad en premiss är och lyckas också på ett mycket övertygande sätt förklara varför premissen är så viktig i filmberättandet. Williams utgår från Egri (se ovan) men utvecklar resonemangen så att de blir mer tillgängliga och anpassade till dagens filmskrivande. Här finns även en genomgång av vad andra manusböcker skriver i ämnet med en diskussion av olika teorier. Williams föreslår också en arbetsmetod för hur man konkret kan arbeta med premissen i själva skrivprocessen. Omdöme : Definitivt läsvärd! Se även en mer utförlig recension av boken på bloggen Se första kapitlet som utdrag i PDF-format ISBN: 9781932907131, 198 sidor, Pris 187 kr (sept 08 hos bokus) Rekommenderas !! |
|
Den listiga konsten, att skriva och regissera dramatikAlan AyckbornBoken handlar om teater men är trots det klart läsvärd för filmförfattare tack vare en omfattande och inspirerande genomgång av hur man skriver dialog med många exempel. En nackdel är att Ayckborn enbart hänvisar till sina egna pjäser. Skrivardelen upptar ca 3/5 av innehållet och resten ägnas åt regi. ISBN: 9170370788, 184 sidor, Pris 159 kr (sept 08 hos bokus) Rekommenderas ! |
|
SCREENWRITING UPDATEDLinda AronsonLinda Aronson är en av de få som på allvar försökt kartlägga hur man skriver manus till filmer med komplicerad struktur, så som multiplot-historier eller uppbruten tidsordning. Här finns en hel del matnyttigt även för den som skriver på den mer tradionella sättet. Inte minst för det hon har att säga om kreativitet och skrivprocessen. Se mer i längre blogginlägg om Linda Aronson ISBN: 9781879505599, 300 sidor, Pris 143 kr (sept 08 hos bokus) Rekommenderas ! |
|
Writing Screenplays That SellMichael HaugeHär får man en utförlig genomgång av man bygger en berättelse enligt hollywoodrecept. Hauge för lättbegripliga resonemang om metoder för att fånga publikens intresse, hur man skriver scener och utvecklar sina rollfigurer. En sak han särskilt intresserar sig för är hur rollfigurernas karaktärsdrag utformas för att spegla premissen. Definitivt läsvärd - åtminstone för den som inte redan läst allt. ISBN: 0062725009, 352 sidor, Pris 132 kr (sept 08 hos adlibris) Rekommenderas ! |
|
Att skriva TV-manusJohann ZollitschEn klart vettig bok om vad som gäller när man ska skriva för TV, med apitelrubriker som Innan du börjar skriva, Karaktärerna, Handling, Struktur och Dialog. Boken innehåller både handfasta tips och generöst med detaljerade exempel från Zollitschs eget arbete med TV-produktion. Även resonemang om hur man förbereder ett projektförslag. ISBN: 9197508926, 276 sidor, Pris 309 kr (sept 08 hos adlibris) Rekommenderas ! |
|
Manus & dramaturgi för filmThomas GranathEn grundläggande genomgång av de olika sidorna av hur man skriver manus. Boken ingår i serien "Medieboken" som är riktad till kurser på gymnasienivå och liknande. Boken ger en överskådlig orientering om olika begrepp och verktyg i manusverkstan men är klart för allmänt hållen för att ge den verkliga kicken till en mer seriös manusförfattare. ISBN: 9147077476, 156 sidor, Pris 328 kr (sept 08 hos adlibris) |
|
The Art of Adaptation: Turning Fact and Fiction into FilmLinda SegerÄven om boken mest handlar om överföring till film från böcker, teater eller berättelser ur verkliga livet, finns mycket att hämta för den som vill kunna mer om struktur i filmmanus. ISBN: 0805016260, 256 sidor, Pris 119 kr (sept 08 hos bokus) |
|
Att skriva för filmKjell SundstedtEn ambitiös bok om manusskrivande. Alla viktiga aspekter finns med men boken är lite för mycket filmvetenskaplig och teoretiskt resonerande för att fungera riktigt bra som handbok. ISBN: 9173246115, 271 sidor, Pris 143 kr (sept 08 hos adlibris) |
|
OM DIKTKONSTENAristotelesDet här är den 2300 år gamla text om dramatik som större delen av det moderna filmberättandet vilar på. Ursprungstexten är bitvis svårgenomtränglig men begreppen förklaras i en särskild sektion med kommentarer av Arne Mellberg. Med Aristoteles i tankebagaget är det lättare att förstå principerna i den klassiska dramarturgin. ISBN: 9187894149, 91 sidor, Pris 86 kr (sept 08 hos bokus) |
|
bird by bird, Some Instructions on Writing and LifeAnne LamottBoken handlar inte specifikt om film utan om skrivande och kreativitet i ett större perspektiv. Författaren ger konkreta tips för olika moment av skrivprocessen och delar också med sig av sina personliga erfarenheter. Boken behandlar inte bara tekniska aspekter på t.ex. intrig eller karaktärer utan även de mer psykologiska problem en författare kan köra fast i. ISBN: 0385480016, 272 sidor, Pris 113 kr (sept 08 hos adlibris) |
|
Adventures in the screen tradeWilliam GoldmanDet här är en självbiografi där den dubbelt oscarsbelönade manusförfattaren delar med sig av sina tankar om film & manus och bjuder på anekdoter från verkligheten bakom kulisserna i Hollywood. ISBN 9780349107059, Pris 150 kr (sept 08 hos adlibris) |
|
Act One : An AutobiographyMoss HartMoss Hart var en av de genom tiderna största amerikanska dramatikerna. I den här boken skriver han på ett underhållande och mycket levande sätt om sin eländiga barndom, sin målmedvetna kamp och den besvärliga vägen mot det stora genombrottet. ISBN: 0312032722, Pris 138 kr (sept 08 hos adlibris) |