ATT SKRIVA FILMMANUS - En ny manusbok på svenska

onsdag, januari 20, 2010

Manus på spek? Någon som känner igen sig?

I den research jag gjorde för boken ingick det att tala med folk från branschen om hur verkligheten ser ut. Jag intervjuade bl.a. Peter Possne, (Sonet) Stefan Baron och Eva Ward (båda SVT DRAMA).

En fråga gällde hur många manusförslag de får in under ett år. En grov uppskattning ger att det totalt handlar om mellan 2000 – 4000 manusidéer som cirkulerar i branschen. Det handlar då inte bara om manus i fullängd utan innefattar även skisser i form av mer eller mindre utvecklade treatment eller synopsis.

Det sitter alltså en väldans massa människor och utvecklar filmidéer – Och det överväldigande flertalet skriver på spekulation, dvs utan betalning men med ett starkt hopp om att en dag få se sitt manus bli film.

Nedan kan du se en 1 ½ timme (!) lång dokumentär som följer några manusförfattare från USA som kämpar för att komma in över tröskeln. Klart givande, även om vår svenska produktionsmiljö ser lite annorlunda ut.

Själv gillar jag citatet i början där vi för höra att en av de stora gamla producenterna sagt typ: "Den viktigaste personen i processen att göra film är manusförfattaren. Vi måste bara göra allt i vår makt för att hindra dem från att förstå det"  

Tack Kurt o Julius från Manuspiloterna »  för tipset

Mer läsning :

Utdrag ur boken: Kapitel 11 – Mötet med Branschen »

Tidigare inlägg:

Om Hal Croasmuns tips för den som vill sälja in en filmidé:  Att skriva en säljande logline »

Rapport från filmkritikernas träff med manusförfattare: Mer cred åt manusförfattarna tack! »

© adastra media

Etiketter: , , , ,

söndag, oktober 11, 2009

Skriva filmmanus eller deckare, post-it-lapparna är samma

I gårdagens Svenska Dagbladet funderade Jonas Cullberg på hur man skriver en succéroman á la Dan Brown.

Man inser snabbt att det finns stora likheter mellan att bygga en deckare och att konstruera  en berättelse för film.

Postit-lapparna på väggen är ett exempel. Annat gemensamt är kravet att karaktärerna ska vara trovärdiga och att huvudpersonerna engagerar  läsarna respektive publiken.

"Om läsaren inte bryr sig om vad som kommer att hända med huvudpersonen har man misslyckats som författare", som Mari Jungstedt uttrycker det i artikeln. Hon menar vidare att psykologi och relationer är andra viktiga komponenter.

Det är bara att hålla med.

Man får också  veta att det finns dataprogram där man kan se hur ens egen deckare är skriven i jämförelse med de stora succéerna.  Även där finns motsvarigheter för manusförfattare ( t.ex. Dramatica Pro och Power Structure )  vilket jag behandlar i kapitlet FRÅN IDÉ TILL MANUS »   i min bok.  

SVD-artikeln:  Koden till kioskvältaren »

 

© adastra media

Etiketter: , , ,

söndag, oktober 04, 2009

Bra manus lockar bra skådespelare

Jag har sagt det förut men det tål att upprepas : En av grundförutsättning för att en film ska bli bra är att det finns ett bra manus.

Idag väljer / tvingas allt fler att göra sina filmer i lågbudget eftersom det hårda produktionsklimatet gör det svårt att få full finansiering. Ett problem då är att man inte alltid har råd att anlita de skådespelare man helst vill ha.

Men även där har manusets kvalitéer betydelse.

Det kan du läsa mer om i artikeln Manus lockade etablerade skådespelare » från filmcafé.se där Johan Häll, en tidigare elev på Manuspiloterna » berättar om hur han lyckades värva meriterade skådespelare till sin långfilm  ORION »  just tack vare att de tyckte manuset var så bra.

© adastra media

Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , ,

tisdag, september 15, 2009

Detaljer om nya manusmiljonen

Utlovade ju en rapport från SFI-mötet om det nya manusstödet. Det var ett välbesökt möte där vi fick reda på mer detaljer om hur dessa pengar ska fördelas.

Poängen med stödet är att det ska fungera som en markering av att manusförfattarna faktiskt är välkomna att söka pengar utan den tidigare betonade kopplingen till en producent.

Det är alltså en extra pott som tillkommer utöver det vanliga manus- eller utvecklingsstödet. Och det är enbart långfilmsidéer som kan få stöd.

Men det handlar inte bara om extrapengar utan även om ett helt nytt ansökningsförfarande. Gången är att man söker med en kort synopsis: ".. max en A4 (kortare går också bra), 12 punkters Courier, 1,5 radavstånd". CV ska bifogas.

Ansökningarna behandlas sen gemensamt av de tre konsulenterna för lång- och barnfilm. De väljer ut ett gäng författare som får komma till ett möte och presentera sin ide mer utförligt. Därefter beslutas om vilka projekt som får stöd. Stödsumman uppgår till 70 000 kronor.

En av frågorna som kom upp var om vem som helst skulle kunna söka det nya stödet. Där betonades det att det finns krav på professionalitet. Filminstitutet lutar sig mot dåliga erfarenheter av att en hel del manusstöd tidigare kastats i sjön då pengarna gått till författare som inte kunnat leverera manus av tillräckligt bra kvalitet.

Man bör således ha någon form av filmisk bakgrund i sin CV för att inte sorteras bort direkt.  Men det är alltså mer frågan om en individuell bedömning än direkt formella krav.

Ansökan ska vara inlämnad senast 20 oktober.

Se även Filminstitutets sida om den nya stödformen »

Där kan man också kan ladda ner ansökningsblanketten.

Välkommen nyhet

Men det kom också fram en annan mycket välkommen nyordning, en nyhet som ännu inte är fullt offentliggjord. Adastra media kan alltså presentera ett litet scoop, nämligen att SFI är på väg att införa krav på producenterna att redovisa alla upphovsrättsavtal innan de kan få utvecklingsstöd till sina projekt.

På så vis ska man från SFI säkerställa att manusförfattarna får skälig ersättning för sitt arbete. Det har ju inte varit helt ovanligt att manusarvodet blivit skamlöst lågt och att manuspengarna försvunnit på vägen. Charlotta Denward fick en rejält stor applåd när hon meddelade att detta är på gång. Bra Jobbat SFI.

 

För att få en bakgrund:

MANUSPORTEN ALLTFÖR TRÅNG »

Mer cred åt manusförfattarna tack!»

 

© adastra media

Etiketter: , , ,

torsdag, september 10, 2009

Två nya manuskurser från Manuspiloterna

Nu har allt blivit klart med Manuspiloternas kortkurser för hösten och vi börjar ta in anmälningar. Genom att vi hittat samarbetspartner till båda kurserna kan vi arrangera till ett mycket lågt pris. Den som är sugen på att veta mer om långfilmmanus eller vill skriva själv har möjlighet att få mycket kurs för pengarna : )

Den första är ett seminarium i samarbete med DI :


Ett seminarium med Reza Bagher

LÅNGFILMSMANUS I VERKLIGHETEN

Lördag 26 september 10 - 17
Dramatiska Institutet Stockholm
sista anmälningsdag: tisdag 22 september


Seminariet vänder sig till alla som vill fördjupa sina kunskaper i att skriva ett manus för långfilm. Fokus ligger på hur det går till i den praktiska verkligheten. Rubriken omfattar allt ifrån vad som ingår i processen att utveckla en idé till ett fungerande manuskript, till vad som händer i mötet med branschen när manuset sen ska bli film.

Reza Bagher talar utifrån sin mångårig erfarenhet av att skriva för film, med allt vad det har inneburit i fråga om professionella kontakter med producenter och konsulenter i olika projekt.

Öppet för alla intresserade

AVGIFT: 250 kr (inkl moms)

DETALJERAT PROGRAM OCH ANMÄLAN »

Seminarieprogrammet som PDF för nedladdning


På kurs nr 2 skriver deltagarna själva med individuell handledning. Här är Skarpnäcks Folkhögskola med som arrangör.


Tre helgträffar under hösten

ATT UTVECKLA EN FILMIDÉ

kursstart 2 oktober
Ansök senast tisdag 22 september


Detta är en fortsättningskurs som går ut på att deltagarna utvecklar en befintlig filmidé till ett detaljerat treatment som förberedelse för att skriva ett manus för långfilm.

Kursen omfattar tre kurstillfällen (fredag kväll och lördag) under hösten med 5 veckors mellanrum. Deltagarna skriver på sina projekt under mellantiden. Föreläsningar och individuell handledning.

Huvudlärare / handledare: Kurt Öberg och Fredrik Lindqvist

Gästföreläsare: Reza Bagher, regissör och manusförfattare mm.

DAGAR OCH TIDER

  • Första träffen : 2 - 3 oktober
  • Andra träffen : 6 - 7 november
  • Tredje träffen : 11 - 12 december

DELTAGARE: 12 platser.
Kursen förutsätter grundläggande kunskaper i filmberättande

AVGIFT: 1000 kr

DETALJERAD KURSBESKRIVNING OCH ANSÖKAN »

Kursbeskrivning som pdf för nedladdning »


Välkommen att söka!

© adastra media

Etiketter: , , ,

torsdag, juli 23, 2009

VIDEOKLIPP: Intervju med manusförfattaren NICK KAZAN

10  intressanta minuter Nick Kazan som berättar om sin väg till att bli professionell oscarsnominerad manusförfattare, och om hur han arbetar med utvecklingen av en filmidé.

© adastra media

Etiketter: ,

lördag, maj 16, 2009

Ny manuskonferens för nattpigga

Nu finns än en gång chansen att sitta med på en teleonföreläsning med Hal Croasmun, manusdoktor mm. i Los Angeles  som driver sajten scriptforsale.com »

Hal Croasmun går igenom sin metod för att vässa manus under rubriken: 21 Powerful Rewrite Strategies.

Från deras infosida:

In about two hours, you'll learn:

  • The 21 Step Professional Rewrite Model.
  • The two most important Rewrite Processes you can use.
  • The reason most rewrites never produce more than a 15% improvement.
  • Six ways to tell if your story works.
  • And more.

WHEN:  Thursday, May 19th, 2009 at 6 PM Pacific time.

No Cost.

 

Konferensen är alltså gratis och det fungerar utmärkt att ringa via Skype. Kostnaden för ett samtal till en vanlig telefon i USA i blir ca 60 kronor. Man måste väl vara lite nattuggla bara.

Själv deltog jag i slutet av förra  året tillsammans med drygt 40-tal andra. Det var inga större problem att förstå vad Hal Croasmun sa och man kunde också  be honom upprepa eller förklara det man inte begrep. Jag tyckte absolut att det var värt Skype-kostnaden.

 

Se mer och anmäl intresse att delta här » 

En sammanfattning från den gången jag var med hittar du här »

 

© adastra media

Etiketter: , , , , , ,

onsdag, maj 13, 2009

Länktips: Nystartad manusgrupp på Facebook

Initiativet kommer från Kurt Öberg, huvudlärare på den ettåriga utbildningen Manuspiloterna » i Alby där jag själv medverkat som handledare senaste året. Flera av medlemmarna har tidigare gått på Manuspiloterna.

I gruppen är det meningen att vi ska diskutera berättande och manus. Se mer och om ansök om medlemsskap i gruppen FILM GENERATOR »

(Man måste ha ett konto på Facebook)

 

© adastra media

Andra bloggar om: , ,

Etiketter: , ,

måndag, maj 11, 2009

Mañana-recension om brister i manuset

Det är alltid intressant när filmkritikerna kommenterar filmens manus i sin recension. Den här gången har DN’s Eva af Geijerstam synpunkter på filmen MAÑANA »

“Mañana” blir bara nästan en massa saker; nästan en romkom, möjligen en sedeskildring, sniffar runt att vara en generationsfilm, aspirerar på ett Malmöporträtt, närmar sig ett helfigurporträtt på Marco, Mattias och deras vardag. Men ingetdera blir av. Visserligen kan man påstå att livet kan gestalta sig just så, men en film om detta liv måste ges en egen form. Fragment av flera former skapar inget annat än formlöshet.

Hon ger MAÑANA en tvåa. Själv har jag inte sett filmen men håller med om principen. Det som verkar saknas, om man ska tro på af Geijerstam, är helhet, ett av de grundläggande elementen när man skriver för film.

Af Geijerstam skriver vidare att hon anar svårigheter i manuset. Se hela recensionen »

Mer läsning:

Se vad andra kritiker sagt om filmen på kritiker.se » som på sitt förtjänstfulla sätt samlar recensenternas betyg på ett och samma ställe.

Se utdrag ur manusboken om just detta med helhet här »

© adastra media

Etiketter: , ,

onsdag, mars 04, 2009

Länktips : Kaufman versus McKee

Trogna läsare av denna blogg kan inte ha missat att jag hör till dem som tror på den traditionella anglosaxiska filmdramaturgin. Jag är helt enkelt övertygad om att man kan berätta mycket personliga och engagerande historier inom ramarna för en sådan struktur.

Man kan förstås lika gärna kan skriva fullständigt meningslösa nonsensmanuskript utifrån samma modell. Alltså, att inte behöver vara verktygen det är fel på när stolen blir skev.

Samtidigt är det också sunt att ifrågasätta dem som alltför trångsynt hävdar att en given modell för struktur är allenarådande sanning. Det finns filmer som fungerar ypperligt fast de är gjorda på helt andra sätt.

Jag följer en del bloggar och sajter om manusskrivande. En där man försöker erbjuda alternativa metoder är unique-screenwriting.com >> som jag nämnt här på bloggen tidigare.

Där kom idag artikeln Adaptation Screenwriting >> med en analys av Charlie Kaufmans ADAPTATION >> utifrån en kritisk hållning till Robert McKee’s teser.

Kaufman är ju en av mina favoritförfattare. Men när jag nyligen såg SYNEDOCHE, NEW YORK >> blev jag inte direkt överväldigad, bland annat just på grund av bristen på struktur, bristen på sammanhängande berättelse.

Detta finns det anledning att återkomma till …

Mer läsning på bloggen :

Struktur och de tre akterna >>
Länktips : Mot struktur och dramaturgi >>

 

© adastra media

Etiketter: , , , ,

måndag, mars 02, 2009

Bra film: FROST/NIXON – Skickligt berättad historia (betyg 4,5)

Det blir ingen riktig recension den här gången utan bara en mycket stark rekommendation.

Det låter inte så mycket för världen, en långfilm om en serie tv-intervjuer mellan en avdankad programledare och en avsatt president. Watergateskandalen känner vi ju till genom flera andra filmer och David Frost …  ? Vem bryr sig? Det skulle kunna bli hur tråkigt som helst. Nej, FROST/NIXON >> låg inte överst på min lista.

Men det visade sig vara en utomordentligt skickligt berättad historia.

Det man som manusintresserad ska titta efter är hur metodiskt spänningen byggs upp mot det slutgiltiga avgörandet i allra sista  intervjun som ska genomföras. Detta är ett mycket bra exempel på hur alla scener pekar mot ett och samma mål.

Se hur skickligt man redan tidigt i filmen pekar ut den dramatiska frågan genom att definiera hela intervjusituationen som en duell. Och hur man sen steg för steg höjer trycket genom att göra det allt mer klart för publiken vad som står på spel. Intervjuerna är inte enbart avgörande för de båda kombattanterna utan kan få betydelse för hela det amerikanska folket. Nationen behöver ett erkännande från Nixon för komma ur det trauma Watergate lämnat efter sig.

Se också hur den glödande monolog som Nixon håller i slutet, driver åskådarna att uppleva den oerhört starka psykologiska laddningen inför den kommande slutintervjun.

Mycket imponerande. Det är så man ska berätta!

FROST/NIXON är en film som jag med särskilt varm hand vill rekommendera till alla struktur-motståndare som tror att det måste bli kommersiellt trams bara för att man följer den traditionella modellen med tre akter.

 

Mer läsning från bloggen:

Struktur och de tre akterna >>  (inledningen till kapitel 4)
Att skapa spänning >> (utdrag från kapitlet om att skriva scener)
Debatten fortsätter : Mot mallar och manusfundamentalism >>
Länktips : Mot struktur och dramaturgi >>

Se riktiga recensioner här:

DN (4) >>  SVD (5) >>   AB (5) >>  Expr (4) >>  UNT (3) >>

(tack www.kritiker.se för länkarna)

 

© adastra media

Etiketter: , , , , ,

måndag, februari 16, 2009

Manustips från Moviemaker

Tidskriften Moviemaker >> handlar om hela kedjan för filmproduktion under devisen “The art & buisness of making movies”. En del av materialet finns att läsa på nätet eller att få som RSS-flöde men inte allt.

Senaste numret innehåller en liten artikel med rubriken “The 5 Deadly Sins of Screenwriting”.  Där listar Lindsay Michelle de vanligaste bristerna utifrån sina erfarenheter som lektör. Vi saxar de tre viktigaste:

1.  Berättelsen saknar övergripande intrig dvs. en intrig som verkligen fungerar hela vägen igenom. Man delar ofta in filmberättelser i att vara antingen karaktärsdrivna eller drivna av intrigen. Den som fokuserar på karaktär löper risken att få en mer stillastående historia. Receptet enligt Lindsay Michelle är att skriva en “post-treatment” när man har en manusversion klar. För varje fem sidor i manuset gör man en sammanfattning. Finns det då punkter i detta treatment som inte innehåller någon utveckling av intrigen och enbart består av dialog ska man fundera på omskrivning.

2. Berättelsen saknar sidohistorier. Sidohistorier kan tillföra komplexitet till den centrala intrigen och ge rollfigurerna dimensioner. Tipset här är att punkta upp sidohistorierna som ut som separata berättelser och se till att de är strukturerade med egen dramatisk kurva.

3. Du är inte Tarantino. Lindsay Michelle varnar för frestelsen att försöka skriva som sina idoler. istället ska man hitta sin egen röst. En kopia blir inte lika bra som originalet. Men hur hittar man då sin alldeles egna personliga ton? Hennes svar : Genom att skriva mycket. Det är oerhört sällan som en författares första manuskript blir film. Genombrottet kommer oftast efter en lång rad manus, skrivarkurser och annat manusrelaterat arbete.

Som en not till nr 3 är det inte alltid den drömsituation man föreställer sig att sälja in ett debutmanus.  Den som inte är alltför rädd om sina illusioner kan läsa Monica Rolfners  ASKUNGESAGA >> om hennes erfarenheter efter att ha slagit igenom med manus till TOMTEN ÄR FAR TILL ALLA BARNEN >>

 

© adastra media

Etiketter: , ,

söndag, februari 08, 2009

Robert McKee – Noterat från seminariet (6)

Läs i rätt ordning :   1 >> 2 >> 3 >> 4 >> 5 >>

Kommen så här långt börjar mina anteckningar bli aningen mer fragmentariska.

Struktur och rytm

Rytmisera i strukturen genom att använda subplot. Tempo handlar om intensiteten i en scen. När man närmar sig klimax ökar man tempo och rytm. Men den sista uppladdningen mot klimax ska vara långsam. Det ökar att publikens koncentration och förstärker tyngden i det slutgiltiga avgörande som klimax består utav.

Utveckling

Ett manus kan utvecklas genom att man

UTVIDGAR den centrala konflikten till fler av de olika områdena för konflikt (inre, personlig, social, yttervärlden se del 4 >>)

FÖRDJUPAR. Man ser till att det som sker påverkar rollfigurerna på ett mer omvälvande sätt, att de blir mer berörda.

Tillför ARKETYPER. Man tillför rollfigurerna symboliska kvalitéer. THE DEERHUNTER handlar om jägaren som till slut dödar det mänskliga i sig själv. I TERMINATOR  är Sarah Connor moder till den som ska frälsa världen.

Lösa noteringar

§ Protagonisten (huvudpersonen) kan bara bli så engagerad som Antagonisten (huvudfienden) låter den bli. Man ska försäka få dem att resa sig till deras respektive yttersta potential. Protagonistens samlade kraft ska läggas i ena vågskålen och övertrumfas av de antagonistiska krafterna.

§ Om slump. Det är OK att använda slumpens inverkan för att skapa problem åt rollfigurerna. Det är klart sämre att låta slumpen lösa problem. Problemet med slump är att slumpen inte ger mening åt det som sker. ( se 1 >> om “mening”) .

§ Melodrama uppstår är när rollfigurernas känslomässiga uttryck överdrivs, när känslorna som uttrycks inte är adekvata för de omständigheter som framkallat dem.

§ Rollfigurer är inte riktiga människor utan metaforer för människor, för livet. Den verkliga personligheten kommer till uttryck i valsituationer under högt tryck .

§ Exposition ska ske medan man driver historien vidare. Förklara inte allt utan skapa mysterier. Skapa ett behov hos publiken av att få veta. Ge dem aldrig mer än de behöver för ögonblicket.

fortsättning följer i del 7 >> som avslutar serien.

© adastra media


Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , , ,

fredag, januari 30, 2009

Robert McKee – Noterat från seminariet (5)

Läs i rätt ordning :   1 >>  2 >>  3 >>   4 >>

Om akt-strukturen

McKee framhåller att  det är ett missförstånd att strukturen med akter innebär att det ska vara tre stora vändpunkter. Det ska vara MINST tre. Lösningen för att få rörelse i andra akten är att ha fler vändpunkter och portionera ut dramatiska vändpunkter i sidohistorier.

Enda gången man har anledning att bryta den klassiska dramaturgins konventioner är om något av grundelementen inte fungerar annars för att ge publiken den optimala känslomässiga upplevelsen.

McKee tar exemplet med Spindelkvinnas kyss. Där kommer katalysatorn (inciting incident) först en timme in i filmen. Anledningen är att man skulle få en omedelbar antipati mot huvudpersonen om man redan från början visste att hans uppdrag är att spionera för fängelseledningen.

Sidohistorier

Sidohistorier kan användas till att

  • antingen motsäga premissens tes eller förstärka den genom att ge aspekter som fördjupar genom variation eller ger andra vinklar.
  • ge energi om huvudintrigen är svår att få igång.
  • göra huvudintrigen mer komplex
  • fördjupa karaktärerna

Dilemma

Rollfigurernas val i ett “event”  (se del 2 >> )  ska inte bara handla om att de kan får det bättre eller sämre (se del 4 >> om “the gap”).

Det ska helst ingå en komponent av rätt eller orätt. Valsituation ska innehålla ett dilemma, t.ex. att man får betala ett pris för att få det bättre. Ett exempel på dilemma är om en fattig person får möjligheten att stjäla pengar till priset av att riskera sin heder eller att drabbas av dåligt samvete.

McKee tar exempel från Kramer mot Kramer. I slutet av filmen hamnar Ted (Dustin Hoffman) i en valsituation. Han har goda utsikter att besegra sin förra fru Joanna (Meryl Streep) i en rättegång för att vinna vårdnadstvisten.  Dilemmat uppstår när Ted blir medveten om att sonen Billy skulle traumatiseras av att tvingas vittna i en sådan rättegång.

fortsättning : Del 6 >>

© adastra media

Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , , , ,

torsdag, januari 15, 2009

Senaste boken : SAVE THE CAT, Blake Snyder

Lite kaxigt är det ju när Snyder påstår att detta är “the last book on screenwriting you will ever need”.  Men sådan är hans jargong.  Och det kan bli lite tröttsamt. Man får några gånger för mycket veta att herr Snyder sålt manus till självaste Steven Spielberg. Men kan man bortse från det så har boken definitivt kvalitéer.

Det Snyder är mest intresserad av är hur man skriver en sammanhållen filmberättelse som ska gå att sälja in till producenter och finansiärer. Den som förstår hur marknaden fungerar har bättre förutsättningar att ta sig fram. 

Snyder bygger med de traditionella verktygen och anger 15 olika olika punkter med hålltider utifrån en grundstruktur med tre akter. Och han beskriver i detalj hur man ska arbeta med index-kort för att utveckla berättelsen. Snyders variant innehåller 40 kort som utformas enligt följande:

  • SCENRUBRIK (INT/EXT PLATS  TID)
  • Kort sammanfattning av vad som händer
  • Den känslomässiga förändring som sker i scenen
  • Scenens dominerande konflikt

Scener som ingår i ett och samma dramatiska förlopp sammanfattas till sekvenser på ett och samma kort.

36 av dessa kort ska utgöra stommen i berättelsen. Snyder bjuder på de extra fyra korten för scener som inte riktigt behövs men som författaren råkat bli alldeles särskilt förälskad i.

DISCIPLIN

Detta verkar förstås överdrivet formaliserat. Men sättet att resonera är matnyttigt. Den som klarar att tänka lite själv behöver ju inte följa Snyders anvisningar med millimetermått.

Den poäng han ändå har, är att ett långfilmsmanus förutsätter en hög grad av disciplin i berättandet. Och just detta skulle jag personligen vilja säga är en av de vanligaste bristerna hos orutinerade författare.

Vidare listar Snyder olika saker att tänka på när man knådar fram sin huvudperson. Han går också igenom några olika typer av filmberättelser (genrer) och berättar om hur man bygger en pitch och hanterar kontakten med producenter. Ett kapitel innehåller en serie allmänna tips och knep.

Boken är lättläst. Den ger inga revolutionerande insikter men många konkreta och handfasta råd och sammanfattar ganska väl de viktigaste principerna i att skriva för film. Även om Snyder knappast ger hela sanningen, är boken är klart läsvärd. Bara man inte retar sig på det ibland lite väl käcka tonfallet.

Save_The_Cat

SAVE THE CAT,  Blake Snyder >>

Tekniska uppgifter, pris och direktlänk för beställning mm.
 
© adastra media

Etiketter: , , , , , , ,

tisdag, januari 13, 2009

Robert McKee – Noterat från seminariet (4)

Läs i rätt ordning :  Del 1 >>

Konflikt

Precis som ljud är den mest grundläggande beståndsdelen i musik är konflikt den mest grundläggande beståndsdelen i berättandet. Utan konflikt kan handlingen inte föras framåt. Man kan tillfälligt fånga publiken intresse men för att behålla engagemanget måste det till konflikt.

McKee identifierar fyra områden där rollfigurer kan möta konflikt.

  • I det inre (psykologiska/ kroppsliga hinder)
  • I personliga relationer
  • I  sociala relationer (samhället eller normsystem mm.)
  • Med yttervärlden, (naturkrafter eller fysiska hinder)

I filmen som helhet försöker man hitta konflikter inom flera av dessa områden.

Sprickan mellan förväntat resultat och utfall (“the gap”)

En av McKees nyckelteser gäller hur man bygger upp en scen. Utgångspunkt är att någon av rollfigurerna vill något i just den situationen. Personen utför någon slags aktivitet för att nå detta mål. Det kan vara i form av dialog eller konkret handling.

McKees stora poäng här är att den aktiviteten aldrig ska ge det önskade resultatet. Responsen från omvärlden ska istället på ett överraskande sätt förvärra situationen och därmed tvinga den drabbade rollfiguren till ny aktivitet.

Motreaktion kan ske på vilket som helst av de fyra områdena för konflikt. Den nya handlingen ska helst innebära ett större risktagande.

McKee kallar det att skapa en spricka (“gap”) mellan förväntan och resultat och att det är denna princip, att bryta förväntningarna som driver hela berättelsen framåt. *

Katalysator (inciting incident)

Efter att man i början av filmen presenterat rollfigurernas “vardagsliv” inträffar något -  katalysatorn - som radikalt stör den vanliga ordningen och sätter igång berättelsen. Denna händelse måste alltid vara ett “event” (se del 2 >> )  och påverka protagonisten (huvudpersonen).

Katalysatorn måste alltid visas i filmen ( till skillnad mot sidohistoriernas katalysator som kan ha skett i backstoryn eller sker utanför bild)

Katalysatorn läggs in så tidigt som möjligt men inte förrän man har etablerat situationen så väl att händelsens känslomässiga effekt kan upplevas av publiken.

Fortsätter i del 5 >>

 

*) Detta resonemang om “the gap ..” är i själva verket en del av en mycket större helhet som en sådan här sammanfattning inte rimligen kan göra riktig rättvisa. Den som vill fördjupa sig kan antingen leta artiklar på Google >> eller skaffa McKees bok STORY >>

© adastra media

Etiketter: , , , ,

måndag, januari 12, 2009

Ny chans att delta i kurs för nattugglor

Kursen “21 Powerful Rewrite Strategies” jag skrev om tidigare  kommer att ges ännu en gång 24 januari.

Det är en fyra timmars telefonkonferens med tips om tillvägagångssätt när man ska skriva om ett befintligt manuskript.

Deltagandet är gratis. Det enda som kostar är telefonsamtalet till USA. men med Skype >> blir det inte mer än som för ett vanligt normalt samtal inom Sverige (ca 60 kr). 

Det är en fördel att vara nattuggla - konferensen börjar 02:00 svensk tid (alltså 25/1 då det är efter midnatt).

Det enda man behöver göra innan är att bli medlem >> (gratis) och att föranmäla sig på sajten scriptforsale.com >>

 

Se även tidigare inlägg med sammanfattning : Nattlig telefonkurs om att skriva om >>

© adastra media

Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , ,

lördag, januari 03, 2009

Robert McKee - Noterat från seminariet (2)

Här fortsätter sammandraget från Robert McKee-seminariet. Den som missat inlägget med del 1 hittar det här >>

....

McKee menar att det finns två sorters dåliga historier - Dåliga i bemärkelsen att de inte skapar mening. Den första är av typen "slice of life". Man följer en person som drabbas av orättvisor och elände. Det sker inom olika områden i livet, som t.ex. kärlek, relationer och arbete. Emellanåt blir allt bättre men så kommer nya umbäranden och sen slutar det med triumf. Problemet är att det inte finns något samband mellan de olika delarna. Det finns ingen övergripande ordning.

Den andra varianten är den "garanterade publikframgången". Det kan t.ex. vara att någon råkar få tag i något som kan förgöra världen och blir jagad av skurkar under häftiga effekter. Problemet här är att berättelserna blir konstruerade och inte har några som helst kopplingar till det normala livet. Misstaget är att man förväxlar "liv" med "rörelse".

.....

För att lyckas som manusförfattare krävs :

§ Insikt om livet

§ En vilja till perfektion

§ Förmåga att urskilja vad som är bra och vad som är dåligt

§ Förmåga att kasta det som är dåligt

Enbart tio procent av det man skriver är tillräckligt bra.

EVENT

En historia är inte samma sak som livet. Den innehåller enbart glimtar av livet. För att skapa en historia måste man välja rätt delar. Det man letar efter där är det McKee kallar
"event", ("händelser").

Termen "event" står för en situation som innehåller förändring. För att en händelse ska klassas som ett "event" måste förändringen påverka en person. Förändringen kan antingen vara positiv eller negativ. (t.ex. från gemenskap till ensamhet, från fattig till rik, från hedervärd till föraktad, från sjuk till frisk etc.). Förändringar som utgör "event" ska inte vara slumpmässiga utan inträffa som direkta konsekvenser av en konflikt.

Den typen av förändringar är en av de mest grundläggande beståndsdelarna i det dramatiska berättandet. För att ha material till en långfilm behövs mellan 40-60 "event"

Idealet är att alla filmens scener innehåller "event". Men ett och samma "event" kan också bestå av flera scener. Som exempel tog McKee ett äktenskapligt gräl som eskalerar och leder till att den ena parten gör slut. Första scenen kan utspelas vid frukostbordet. Bråket fortsätter medan paret gör sig i ordning för att åka till arbetet. Avslutningen kan ske på väg till jobbet där någon av kombattanterna kliver ur bilen och säger att han eller hon vill skiljas. Även om det hela utspelas på flera platser är en och samma avgörande förändring (från gift till ensamstående).

Dessa "events" ordnas sedan till sekvenser och akter. En sekvens består av flera "event" som tillsammans leder till en större förändring. Dessa sekvenser bildar akter som förorsakar ännu mer avgörande förändringar. Och berättelsen i sin helhet åstadkommer i slutet en allt övergripande och oåterkallelig förändring för huvudpersonen.

Fortsättning : Del 3 >>

© adastra media

Andra bloggar om : , ,

Etiketter: , , , ,

fredag, januari 02, 2009

Apropå vikten av en fungerande historia

Ibland får han ju till det Mårten Blomkvist i DN. I dagens totalsågning av filmen THE SPIRIT >> (betyg 0) kan man läsa följande :  

“Storyn ser ut som något man kunde ha fått fram efter att ha matat David Lynch med LSD och bett honom återberätta Jakten på den försvunna skatten“

Det låter iofs. som ett intressant experiment fast som långfilm kan det säkert bli aningen svårsmält. Frank Miller som både regisserat och skrivit manus borde väl ha läst lite mer McKee.

Se hela recensionen  på dn.se  : The Spirit >> 

Några fler handplockade formuleringspärlor av Blomkvist hittar du här >>

© adastra media

Andra bloggar om : , ,

Etiketter: ,

söndag, december 28, 2008

Nattlig telefonkurs om att skriva om

Senaste internetfyndet på manusfronten är scriptforsale.com >>

Den övergripande idén är att sälja nätbaserade manuskurser men det finns också massor av kunskap att hämta för den som inte vill betala för en kurs. Det finns bl.a. en samling artiklar >> och en rejält tilltagen länksamling >>

Som antyds av sajtens namn finns det ett klart uttalat fokus på att få fram manuskript som ska vara säljbara.

Själv satt jag under natten till idag i en fyra timmar lång telefonkonferens. Det var en föreläsning med titeln “21 Powerful Rewrite Strategies FREE Teleconference >> ledd av Hal Croasmun, författare och producent som bl.a skrivit boken "33 Ways to Break into Hollywood". Även om jag vid det här laget känner igen ganska mycket fanns det en del infallsvinklar som jag inte stött på förut.

Vi var ett 40-tal personer från olika håll i världen som deltog och med jämna mellanrum lämnades möjlighet att ställa frågor.

Det hela var möjligt tack vare Skype >>  där man kan ringa vanliga telefoner från datorn. Det fyra timmar långa samtalet till USA kostade inte mer än lite drygt 60 kronor. Själva föreläsningen var alltså gratis. Inbjudan gick ut till alla som blir medlemmar (gratis) och prenumererar på sajtens nyhetsbrev.

Att skriva om enligt Hal Croasmun

Croasmun skiljer mellan på det han kallar “editing” och verklig omskrivning. Den som ska skriva en ny version av ett bristfälligt manus måste vara beredd att göra en verkligt genomgående bearbetning. Att bara ägna sig åt att puts är något helt annat.

Hal Croasmun menar att man i en sådan omskrivning bör följa en viss ordning. I den stencil som skickade ut innan illustrerades detta med en pyramid. Storleken på de olika fälten ska motsvara hur viktigt varje moment är.

Hal Croasmun Rewriting steps

1. Berättelsen

Han rekommenderar att man gör en lista på de viktigaste punkterna i strukturen (dvs. anslag, katalysator, vändpunkt 1, mittpunkt akt 2,  vändpunkt 2, klimax och upplösning)

Var och en av dessa punkter beskriver man med en enda rad. Genom att på det sättet dra ut essensen isolerar man själva strukturen och gör den tydlig och överblickbar.

Sedan kompletterar man med en mycket hårt sammanfattad beskrivning av hela historien på en A4-sida. Genom att ta bort alla detaljer ser man skelettet och kan diagnostisera svagheter och se om allt verkligen hänger samman.

Precis som Robert McKee menar Croasmun att allt annat blir meningslöst om inte själva berättelsen i stort fungerar. Det är där man måste börja. Först när de olika momenten i berättelsen finns på plats kan man gå vidare till nästa steg.

2. Rollfigurer

Efter att man gjort backstory och fått en tydlig bild av manusets olika rollfigurer ställer man samman ett profildokument för var och en av de mest centrala personerna. Detta ska rymmas på en A4 och här tar man bara med de saker som  har direkt betydelse för historien. Talanger och brister, vad de söker (medvetet och omedvetet), hur de relaterar till varandra och hur just deras historia i manuset ser ut. Man funderar också på vilka karaktärsdrag som ska betonas när de  introduceras för publiken.

3. Scener

Här ser man först till att varje enskild scen fyller sin funktion. (t.ex. gestalta karaktäregenskaper, föra berättelsen framåt, bearbeta premissen och liknande). Men man ska inte nöja sig med det utan också undersöka om scenen skapar en känslomässig reaktion hos publiken. Varje scen ska helst fylla sin funktion på ett dramatiskt, gripande, fängslande, spännande eller roande sätt.

4. “Action”

Här tycker jag Croasmun använder en lite konstig rubrik. Det han talade om var att det ska finnas två nivåer i det rollfigurerna gör, det de visar upp för omvärlden och deras inre drivkkafter. I omskrivningen kollar man här att allt inte ligger på ytan, att rollfiugurerna har hemligheter att de gör det de ska göra på ett intressant, trovärdigt och levande sätt.

5. Dialog

När nu allt annat är på plats är det dags att se på dialogen. En intressant specialare här är att Croasmun rekommenderar att man tar en alldeles individuell sittning med varje enskild rollfigurs alla repliker. Där plockar man fram det profildokument som man tillverkade i steg 2 och ser om man på ett naturligt sätt kan låta de viktigaste karaktärsdragen komma fram ytterligare.

6. Ordputs

Det allra sista är att se över formuleringarna i den beskrivande texten. Går det att få bättre flyt och att få texten mer levande för läsaren? Det är viktigt att göra detta moment sist. Har man suttit och slipat fram de mest optimala formuleringarna i ett tidigare skede är det mycket svårare att göra de ändringar som är nödvändiga i pyramidens steg 1-4.

© adastra media

Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , , , , , , ,

fredag, december 26, 2008

Robert McKee - Noterat från seminariet (1)

Detta blev liggande lite väl länge, men nu har jag till slut haft tillfälle att sammanfatta de 20 sidor anteckningar jag hade med mig hem från seminariet 7-9/11. I datorn finns det nu ett 10 sidor långt worddokument. Det är ju lite mycket att lägga ut på en gång så det kommer i omgångar.

Självklart går det inte att förmedla mer än en bråkdel. Men jag hoppas i alla fall att i åtminstone någon liten mån ge en bild av den bredd och det djup McKee har i sina resonemang. Den som blir nyfiken har möjlighet att fördjupa sig i hans bok >>


McKee inledde med att fastslå reglerna. 100 kr i omedelbara böter för den stackare vars mobil ringer, inget prat mellan deltagarna i salongen och inga frågor eller narcissistiska kommentarer under pågående session. McKee berättade med uppenbar förrtusning hur han låtit köra ut en höjdare från något större mediabolag för att han inte kunnat låta bli att skicka SMS under föreläsningen.

Men en sådan start vill det till att man levererar. Och det gjorde McKee verkligen. I princip talade han oavbrutet i tre dagar mellan 09:00 - 20:30. Som tur är lyckas han vara både underhållande och pedagogisk.

Om internationellt gångbar film och behovet av en bra story

McKees utgångspunkt var att vi skulle lära oss att skriva manus som har en internationell potential. I Europa produceras 800 filmer per år men endast 2 procent av dessa når ut över nationsgränserna. För att en film ska bli internationellt gångbar krävs en kombination av två saker. Receptet är att skriva kulturellt specifika historier som innehåller universellt mänskliga frågeställningar.

Det kulturellt specifika behövs för att biobesökarna är nyfikna på det som är annorlunda. Det universellt mänskliga behövs för att publiken ska kunna känna igen sig.

Och det måste finnas en bra historia. Den slutsatsen drog McKee efter många år som lektör på filmbolag. Det hjälper inte att man har genomarbetade rollfigurer, välskrivna scener med bra dialog och ett maffigt bildberättande. Utan en bra “Story” kan det inte bli bra film.

Och vi människor behöver historier. De hjälper oss att tolka livet. Livet i sig är utan mening. Det är ett oordnat kaos. Berättelser hjälper oss att se en mening med det vi upplever.

Men det räcker inte med en bra historia. Den måste också berättas på ett bra sätt. För att kunna göra det krävs det både talang och hantverkskunnande. I skrivandet behövs en litterär förmåga att skapa bilder i andra människors medvetande men man måste också veta hur man ordnar dessa bilder till en känslomässigt engagerande berättelse. Det är här strukturen kommer in. Men det Robert McKee vill lära ut ska inte ses som en formel utan en form.

Fortsätter i del 2 >>

© adastra media

Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , , , , ,

torsdag, december 11, 2008

Träff om manusförfattarnas situation ikväll

Bättre sent än aldrig. Här kommer ett tips för den som vill veta mer om hur det är att arbeta som manusförfattare. 

Men det är alltså redan ikväll.

Från Filmkritikerförbundets hemsida >> :

Nyfiken på manusförfattare? ­ Ett samtal om att skriva för film

Välkommen till en hearing om manusförfattarnas situation i Sverige, arrangerad av Svenska Filmkritikerförbundet.

Mårten Blomkvist och Emma Gray Munthe frågar bland andra Peter Birro, Jane Magnusson, Martina Bigert, Maria Thulin, Anders Weidemann, Mikael Druker, Sara Heldt, Johan Bogaeus, Stefan Ahnhem, Ulf Ryberg och Hans Gunnarson hur
de ser på sig själva som filmskapare.

Tid: 11 december kl 18-20
Plats: Klarabiografen i Kulturhuset, Stockholm.

Hjärtligt välkommen önskar Svenska Filmkritikerförbundet ­ och tipsa gärna intresserade vänner & kollegor!

Facebook-länk till detta evenemang:
http://www.facebook.com/event.php?eid=101162630569


Etiketter: , ,

måndag, december 08, 2008

Länktips : Mot struktur och dramaturgi

Att tala om struktur och dramaturgi väcker ofta ont blod bland manusförfattare och regissörer. Jag har själv varit med vid flera tillfällen när folk i branschen rest ragg. Jag tror att det ligger ett missförstånd bakom, en slags myt att den som förordar dramaturgi till varje pris vill tvinga in alla berättelser i ett och samma schema där alla viktiga moment ska komma på exakt rätt minut och i exakt rätt ordning.

Det är då också underförstått att struktur betyder samma sak som överkommersialiserad feelgood och att dramaturgi står i direkt motsatsförhållande till ett fritt konstnärligt uttryck

Så kan det förstås vara. Men det är absolut inte hela sanningen.

Dramaturgi och struktur kan aldrig någonsin vara nog i sig. Det är bara verktyg. Det måste finnas något annat också, något besjälat, personligt, konstnärligt eller vad man vill kalla det. Utan den komponenten blir en berättelse platt och intetsägande.

Struktur är form, inte att förblanda med innehåll. Den kommer i andra hand, som ett hjälpmedel att förmedla den historia man brinner för att berätta. Och det ingår i villkoren att man ofta måste hantera de traditionella modellerna (dvs. systemet med akter eller de olika stegen i Christoffer Voglers lära) med viss självständighet för att inte göra våld på sin berättelse.

Som vanligt finns det saker att hämta på nätet.

Länktipset den här gången gäller sajten Unique Screenwriting >> som har det vällovliga ärendet att befria strukturnördarna från sina bojor. Där hittar man också en intressant liten PDF-skrift om bildberättande Screenwriting Visual Grammar >> som man får ladda ner gratis om man prenumererar på deras utskick. Den är klart läsvärd!

Direktlänk : Unique Screenwriting, sidan om struktur >>

© adastra media

Etiketter: , , , ,

fredag, december 05, 2008

Ett välkommet projekt : Äntligen någon som har fattat!

På filmnyheterna.se kunde vi kunde nyligen läsa att enbart en mycket liten andel av de svenska långfilmer som produceras ger pengarna tillbaka (Svensk film är olönsam >> * )

En av anledningarna till detta nedslående resultat är att filmer ofta drivs fram till inspelning på grund av ekonomisk stress hos producenter som behöver få  igång produktion för att kunna överleva. Att hasta fram en film av ett projekt som inte är fullt moget är att kasta pengarna i sjön. Det är egentligen det ultimata slöseriet. Och det handlar om många miljoner.

Det här vill man nu försöka komma tillrätta med i projektet Filmpool Nord Development.  Det intressanta där är att man bl.a. vill satsa mer på manusutveckling.

Just manusets betydelse är något som annars verkar helt bortglömt i debatten om svensk film. Och ändå är manuset grunden till allt. Det är så självklart. Utan bra manus kan det helt enkelt  inte bli bra film!

Äntligen säger jag. Den här produktionsstressen har  det talas om alldeles för länge utan att att något hänt. Och det är verkligen på tiden att frågan om hur vi får fram bättre manus kommer upp på dagordningen.

Heja Filmpool Nord! Ert initiativ kan bli ett verkligt lyft.

Läs mer på filmnyheterna.se: Filmpool Nord startar nytt utvecklingsprojekt >>

Se även inlägget  Manusporten alltför trång >>  om manusets betydelse i perspektivet av hur en manusförfattare kan bli hanterad i dagens stödsystem.

Du kan påverka!

Missa inte chansen ge synpunkter om detta till Mats Svegfors som just utreder den svenska filmpolitiken. Det är en oerhört viktig utredning som kommer att påverka framtiden i många år.  Se regeringen sajt FILMUTREDNINGEN 2008 >> där det finns en särskild avdelning där vem som helst kan lämnna synpunkter och reflektioner.

 

*) Tilllägg 08-12-08:
Se även Usel lönsamhet även för populära filmer >>

© adastra media

Etiketter: , ,

onsdag, november 19, 2008

Jo ... ehm ... skulle det inte bli en bok också?

Nu känns det definitivt som dags för en liten lägesrapport om bokskrivandet.

Det var ett tag sen nu och det har hänt en hel del sen sist.

Dels har jag fått större delen av boken läst av en sakkunnig person som gett en del viktiga och värdefulla synpunkter. Men det fördröjde processen på ett lite olyckligt sätt genom att det är en mycket upptagen herre och det tog lång tid att få respons. Efter det blev jag alltså tvungen att ta ytterligare ett sista (?!) varv med justeringar.

Sen är också andra delar av förberedelserna för tryck igång på allvar nu. Jag har dels anlitat en korrekturläsare och dels en person för att göra layout.

Det som sker nu är att vi arbetar oss fram kapitel för kapitel med korrektur och layout parallellt. Det känns väldigt skönt. För de kapitel som går till layouten är av nödtvång de definitiva slutversionerna. Som trogna läsare kanske har förstått har jag en perfektionistisk ådra som har gjort det lite trögt att komma till avslut.

Jag ska inte säga något om när det blir klart för det brukar i alla fall inte stämma. Men just nu är jag i alla fall inne i en koncentrerad skrivperiod igen och hoppas få det mesta färdigt.

Möjligen lägger jag inom kort ut något ytterligare avsnitt som smakprov för att kompensera för att det har tagit så lång tid.

Förhandsanmälan med rabatt

Ska också passa på att puffa för möjligheten att ange mailadress ovan för att få utskick när boken är klar. Kan nämna att de som på det sättet har föranmält intresse kommer att få ett erbjudande om rabatt på priset.

© adastra media

Andra bloggar om: , ,

Etiketter: , , , ,

onsdag, oktober 22, 2008

Recension : MARIA LARSSONS EVIGHETSLÅNGA ÖGONBLICK

Förra inlägget >> handlade om SF-monpolet med utgångspunkt från  debattartikeln "Seriös svensk film chanslös" >>

När det gäller principfrågan är jag beredd att ge Troell / Stenderup rätt. Men det blir i det här fallet lite komplicerat.  För när det gäller just MARIA LARSSONS EVIGA ÖGONBLICK >> är jag tyvärr tveksam om den är värd en stor publik. *

Det här känns som att svära i kyrkan. Troell är ju en av våra stora filmikoner. Han har också tidigare har gjort djupa intryck på mig, framför allt med mästerverken UTVANDRARNA >>  Och NYBYGGARNA >> från början av 70-talet.

Men det hjälps inte. Jag menar att MARIA LARSSONS EVIGA ÖGONBLICK är en tråkig film. Trots alla fina skådespelartinsatser, ett fantastiskt foto och en historia som borde kunna vara gripande. Filmen, som bygger på en bok med samma namn, kändes mest som en lång och alldeles för plikttrogen redovisning av händelserna i förlagan. Utförandet i övrigt har jag inga invändningar emot. Det är alltså i manuset felet ligger.

Jag ser ingen övergripande dramaturgi utan bara en mängd situationer staplade efter varandra. Jag bryr mig inte om hur det går för Maria Larsson (Maria Heiskanen), trots alla hennes umbäranden. Jag blir inte berörd.

Och inte heller fanns det något att vänta på.

I huvudhistorien om äktenskapet med suputen Sigfrid (Mikael Persbrandt), går allt mest i cirklar med Sigfrid som super och är otrogen utan att det egentligen får några konsekvenser. Och den kärkekshistoria som ligger i bakgrunden, mellan Maria och den försynte fotograf som uppmuntrar hennes fotograferande, har inte tillräckligt med egen dramatik för att hålla inresset vid liv.

Visst, det fanns det en poetisk skönhet i slutet, när det visar sig att Mairas heroiska lojalitet till den strulige Sigrfrid ger frukt. Men det var också enda gången filmen berörde. Och det var så dags. Det räckte inte för mig.

Så jag kan för mitt liv inte förstå hur filmen kan bli så hyllad. Recensionerna är överväldigande. Hur kan det komma sig?

Kan de som gett filmen fyror och femmor inte se? Eller vågar de inte säga vad de tycker?  Måste man kanske tycka om en Troellfilm bara för att den är seriös och för att det är Troell som har gjort den? Det kanske är den politiskt korrekta hållningen.

Filmen handlar om en kvinna som lyckas behålla sin integritet i hemsk livsituation. Det är en klart hedervärd ansats och en bra film ska också säga något om människans villkor i livet.

Men det hjälper inte att en film är välmenande och handlar om utsatta människor som kämpar. En grundförutsättning för att jag ska bli nöjd är att historien också berättas på ett bra sätt. Det var där filmen inte höll. Jag blev uttråkad. Den film jag såg borde snarare ha hetat MARIA LARSSONS EVIGHETSLÅNGA ÖGONBLICK.

Men jag känner mig klart ensam. Se  kritiker.se >> som sammanställer recensenternas poäng.

Mitt betyg blir inte mer än 2


*) Not : Nu kan det jag skrivit här tyckas försvaga argumenten för att svensk seriös film ska ha bättre chanser på biograferna. Ingen kan ju hävda att vi ska tvinga SF Bio att visa dåliga filmer som ingen vill se. Lite mer om detta finns att läsa kommentarerna till förra inlägget. Detta är en stor fråga i sig, och något att återkomma till.

© adastra media

Etiketter: , , ,

torsdag, oktober 16, 2008

Formatmall för filmmanus - uppdaterad för Word 2007

Vill bara flagga för att den formatmall man kan ladda ner på hemsidan >> nu finns i en uppdaterad version som fungerar i Word 2007.

Mallen är gratis att ladda ner (ca 2500 nedladdningar hittills) och är tänkt som ett alternativ till att använda skrivprogram som Celtx >> [gratis], eller proffsprogrammen Final Draft >> och Movie Magic Screenwriter >>

 

Etiketter: , ,

torsdag, september 18, 2008

Mer om premiss i film - THE MORAL PREMISE

Här kommer den utlovade fördjupningen om mitt senaste tillskott i manusbokhyllan THE MORAL PREMISE av Stanley D. Williams.

( Se gärna utdraget ur mitt eget kapitel om premiss >> som introduktion )

 

Premiss är ett av de mest centrala momenten i det dramatiska berättandet. Ändå finns det förvånande lite skrivet om vad en premiss är och hur den kommer till konkret uttryck i det praktiska skrivandet. Och påfallande många som tar upp ämnet hämtar ogenerat sitt material ur nestorn Lajos Egris bok THE ART OF DRAMATIC WRITING >> som skrevs 1946.

Därför var det desto mer glädjande när jag häromveckan råkade hitta THE MORAL PREMISE på nätet. Precis som de flesta andra utgår Williams från Egri men det som skiljer är att han faktiskt utvecklar Egris principer och tillför en välbehövlig fördjupning.

Ett problem med Egris grundtext är att den i första hand tar sina exempel från teatern. Det blir självklart lite svårare att ta till sig för en filmskrivare. Och även om Egri analyserar en del klassiker av Ibsen och Shakespeare, blir det ändå ganska många exempel från pjäser som redan för väldigt länge sen gått ur tiden och som dagens läsare inte har en chans att relatera till.

Williams bok däremot handlar uttryckligen om premiss i filmmanus. Och de filmer han skriver om finns tillgängliga, om man inte redan har sett dem.

Två delar

Boken består av två delar. Den första ägnas åt att förklara vad en premiss är och hur den kommer till uttryck i olika sammanhang. Här utgår Williams också från ett kulturhistoriskt perspektiv och visar hur djupt förankrad idén om ett budskap är i historieberättandet. Williams redogör också för hur andra manusböcker behandlar ämnet och diskuterar skillnader och brister.

Och han kommer fram till slutsatsen att en omsorgsfullt inarbetad premiss är avgörande för i vilken grad en film ska beröra sin publik. Och han lyckas på ett mycket övertygande sätt beskriva varför det är så. Vidare visar Williams att en väl gestaltad premiss även påtagligt ökar publiktillströmningen. Där har han gått rent vetenskapligt tillväga med en analys av jämförbara filmer utifrån dels vad premissen säger och hur den kommer till uttryck, och dels de väldigt konkreta publiksiffrorna för respektive film.

I den andra delen beskriver boken mer handgripligt hur manusförfattaren kan lägga upp sitt arbete och presenterar ett förslag till schema för processen. Där utgår Williams förstås inte bara från hur premissen ska genomsyra berättelsen utan lika mycket utifrån den traditionella strukturen med tre akter.

Särskilt roligt för mig personligen var att se hur Williams hanterar kopplingen till moral, en aspekt som jag själv väldigt starkt betonar i min egen kommande bok. I detta är han mycket mer konsekvent än Egri.

Dubbelt formulerad

Intressant är också hur Williams kompletterar den gängse formuleringen "A leder till B" med ytterligare ett led; "C leder till D", som är en spegelbild av det första ledet.  För att ge ett konkret exempel : "Ondska leder till undergång" blir i Williams tappning "Ondska leder till undergång men godhet leder till lycka".

Denna dubblering  kan verka onödig och  övertydlig men är helt klart till hjälp när man ska analysera premissen i befintliga filmer. Men den största poängen med Williams variant  är att den pekar ut hur man kan använda kontrast i skrivandet för att förstärka filmens budskap.

Williams brinner verkligen för sitt specialintresse och enda nackdelen är att han kan bli lite närsynt. Det räcker inte med en konsekvent genomförd premiss för att en film ska vara bra. Det måste finnas en bra historia också vilket han lägger mindre vikt vid.

Men ändå utnämner jag gärna  THE MORAL PREMISE >>  till den bok som bäst ringar in det lite knepiga begreppet premiss och hur man kan hantera det i sitt eget skrivande.

Stark rekommendation alltså för alla som känner behov av mer kött på benen i premissfrågan.

Fler länkar finns på sidan med boktips >>

© adastra media

Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , , , ,

tisdag, september 16, 2008

SFI stöder McKee för att få ner avgiften

Sänkt pris?

Fick reda på igår att Svenska Filminstitutet beslutat gå in med stöd till manusgurun Robert McKees seminarium 7-9 november för att göra anmälningsavgiften mer överkomlig. Håll koll på svenska sajten www.axess.se/story >> för att se när prisuppgifterna uppdateras.

Inte bara för manusförfattare ...

Hittade i övrigt en serietidningssajt med McKees tio budord >> (!) som enligt författaren även ska vara tillämpliga vid tillverkning av tecknade serier.

McKees 10 bud täcker de mest grundläggande principerna för filmskrivandet. Detaljerna hittar man i hans 480 sidor tjocka manusbibel STORY >>

Se även utdrag ur boken, från kapitlet "Structure and Character" på www.writersstore.com >>

I väntan på McKees egen nedstigning i Stockholm 7-9 november kan man också se detaljer om seminariet på hans egens sajt www.mckeestory.com >>

Och den som t.ex. vill veta hur många Oscars och Emmys McKees elever har samlat ihop kan roa sig med en 20 minuters TV-intervju som också innehåller den berömda scenen ur ADAPTATION >> där Brian Cox i rollen som McKee på sitt mest koleriska humör, sätter Nicholas Cages rollfigur Charlie Kaufman på plats: Robert Mckee on The Hour with George Stroumboulopoulos >>

Även på YouTube finns det förstås en del smått och gott: McKee på YouTube >>

© adastra media

Andra bloggar om : , , , ,

Etiketter: , , , ,

fredag, september 12, 2008

1-årig manuskurs - Plats kvar!

Vill bara puffa för att det fortfarande kan finnas möjlighet att söka till MANUSPILOTERNA >>  den ettåriga utbildningen i att skriva filmmanus. 

UR PROSPEKTET:

"Kursen innehåller både teori & praktik   Manus och filmanalyser, filmens språk och dramaturgi, karaktärsskapande, genrekunskap, myter, filmhistoria, etik och moral inom filmen mm.   Besök av etablerade filmarbetare inom aktuell filmrepertoar ex. regissör eller manusförfattare till aktuella filmer som gästlärare. Gästföreläsare i aktuella närliggande ämnen.   Skrivövningar som analyseras i handledningsgrupper parallellt med enskild skrivtid i ett löpande arbete med ett eget filmmanus som mål i slutet på kursen.  

Urvalet av elever görs utifrån kvaliteten på dina insända arbetsprover (utdrag ur manus, eller annan berättande text). Högst 10 A4 sidor, samt CV och en formell ansökan som du formulerar själv. Efter genomgången kurs utfärdas intyg med kort beskrivning av innehåll och deltagande lärare/gästlärare.   Kursen är ett samarbete mellan Zingofilm & tv AB och Runö FHSK. Den bygger pedagogiskt på kursen ”Att skriva dramatik” vid Nordens Författarskola, Biskops Arnö. Det finns ingen kursavgift, bara en administrationsavgift på 1.000 kr som inbetalas först efter intagning och som är din bekräftelse på att du vill gå kursen. Utbildningslokalerna ligger i Fanzingos och Filmbasens lokaler, Subtopia i Alby, granne med Cirkus Cirkör."


Kursen pågår till 25 april 2009.

Utbildningen är studiestödsberättigad (CSN)

Den som är intresserad bör omedelbart ta kontakt med kursledare Kurt Öberg.

Kontaktuppgifter och ytterligare information finns på hemsidan MANUSPILOTERNA >>    


Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , ,

lördag, september 06, 2008

Länktips - Om premiss i filmmanus

Ett länktips den här gången. Det gäller utdrag ur en bok som jag hittat nyligen som handlar om premissen >>, ett ämne som det skrivits alldeles för lite om.

Den enda bok innan, som riktigt utförligt behandlar hanteringen av premiss är väl Lajos Egris "The Art Of Dramatic Writing" >>. Även om den är väldigt belysande har den ju rätt många år på nacken och tar mest upp exempel från teatern.

Det är också ett problem att det inte finns någon självklar term i den engelska manuslitteraturen för att beteckna det vi kallar premiss. Där används begreppet "premise" ofta i betydelsen "kort beskrivning av den centrala intrigen" vilket kan förvirra. Olika författare använder olika termer. Michael Hague t.ex. kallar det "Theme" medan McKee skriver om "Controlling idea".

the_moral_premiseDen nya bok jag hittat anknyter redan i sin titel till det jag skrivit en hel del om här på bloggen och även betonar starkt i min egen bok, nämligen kopplingen till moral. Se mer på författarens sajt:THE MORAL PREMISE av Stanley D. Williams >>

Där kan man ladda ner hela första kapitlet som PDF-fil >> och även se några artiklar.

The Moral Premise omfattar uppåt 200 sidor och handlar enbart om premiss. Jag har precis fått hem boken. Hittills verkar den mycket lovande men jag får återkomma med en mer utförlig kommentar när jag läst mer.

© adastra media

Andra bloggar om : , ,

Etiketter: , ,

söndag, augusti 31, 2008

Om berättarkonst - Hemligheten med framåtrörelse

Lästips :

Häromveckan fanns en intressant artikel DN. Med anledning av att mysrysarkungen John Ajvide Lindqvist fick årets Selma Lagerlöfpris publicerade kulturdelen hans tacktal.

I talet funderar John Ajvide Lindqvist över vad en stor berättare är och avslöjar hemligheten hur man skriver en berättelse som suger tag i läsaren. Frågeställningen bör kännas bekant för den som ägnar sig åt filmmanus. Hur man gör? John Ajvide Lindqvists svar är "Framåtpekande". I filmsammanhang kallar vi det framåtrörelse. Och när John Ajvide Lindqvist utvecklar sina tankegångar om berättarteknik lånar han också begrepp från filmens terminolgi.


Läs talet här : Selma is King >> (det refererade avsnittet kommer en bit ner)
© adastra media

Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , , ,


stand

Bokus bokrea 25/2-15/3 »  Både  Bokus » och  AdLibris » kan skicka mot faktura och har alternativ med fri frakt