ATT SKRIVA FILMMANUS - En ny manusbok på svenska

tisdag, januari 05, 2010

Dags för nya tag …

Nu är det ju helt oförlåtligt länge sedan det blev något bloggat.

Åtminstone den första tiden av denna bloggpaus, dvs. november och en bit in i december, fanns det giltigt förfall. I  praktiken betydde det en liten semester och rejält med manusarbete på kurserna, dvs Manuspiloterna » , en fristående kurs i att skriva Treatment  »  och  Kulturamas filmlinje »  där jag började som lärare och handledare i slutet på oktober. Och som inte det var nog blev det ytterligare en del manus och treatment att hantera vid sidan om också.

Men sen, efter det, måste jag erkänna att det bara varit trögt att komma igång igen.

Det som varit kul under den här tiden är det goda mottagande boken har fått ( vilket man kan se i recensionerna på boksajten » ) Efter de tre år det tog att skriva  boken känns det väldigt skönt och jag unnar mig att vara riktigt skamlöst glad och nöjd för en gångs skull.

Men nu är tanken i alla fall att jag ska vara på spåret igen med bloggen. Nästa post ska handla om DET VITA BANDET, den lite jobbige regissören Hanekes senaste film. Är den verkligen värd alla priser den fått?

© adastra media

Andra bloggar om :

Etiketter: ,

onsdag, augusti 26, 2009

Och så kom den till slut!

Äntligen här.

Det tog sin lilla tid, lite drygt tre år närmare bestämt. Men Nu Är Den Här!  Det känns inte helt fel om man säger.  :  )))

Officiellt releasedatum är 14 september men redan nu börjar distributionen till alla som anmält intresse för förhandsköp.

Vem kan recensera?

En uppgift just nu är att hitta sajter eller publikationer som kan tänkas recensera boken. Har du tips på lämpliga ställen tar jag tacksamt emot. Skicka ditt tips via boksajtens kontaktsida  »

Bästa tipset som leder till en recension belönas med ett gratisex av boken.

© adastra media

Andra bloggar om :

Etiketter:

lördag, augusti 22, 2009

Uppdateringar om boken : Besked från tryckeriet + Recensenter sökes

SENASTE NYTT

Tryckeriet har meddelat att boken kommer att levereras på torsdag eller fredag vecka 35.

Den officiella utgivningen blir omkring två veckor senare men man kan redan nu  förbeställa »  boken för leverans under vecka 36.

RECENSENTER SÖKES

Den som skriver i någon publikation eller på någon sajt med anknytning till ämnet film, dramaturgi, skrivande eller relaterat kan beställa recensionsexemplar av boken här »

© adastra media

Andra bloggar om :

Etiketter: ,

onsdag, augusti 05, 2009

Äntligen - Till Slut Gick Den Iväg !!!

Ja, boken alltså.

I går kväll kunde jag nämligen efter det sista varvet med korrigeringar till slut skicka iväg bokfilerna till tryckeriet.

VÄLDIGT SKÖNT!

Det kan säkert roa någon att se högen med utskrifter från den mängd olika versioner av varje kapitel som jag var tvungen att göra för att kontrollera allt. Med en rejäl känsla av befrielse kan jag nu förpassa den till pappersinsamlingen.

4 KG papper till pappersinsamlingen

Fyra kilo papper blev det, en talande bild av de senaste månadernas slit. Piouh! Nu kan jag äntligen tänka på annat ett tag.

 

Och så här kommer den att se ut:

ATT SKRIVA FILMMANUS - Framsidan ATT SKRIVA FILMMANUS - Baksidan

Stina Jonsson som formgivit har lyckats fantastiskt bra. Jag är väldigt nöjd med hur det blev - Särskilt med tanke på att innehållet bitvis var extremt besvärligt ur layoutsynpunkt.

Första steget sen när den kommer från tryck är att få ut den till alla som förbeställt. Sen ska det också delas ut recensionsexemplar. Jag kan passa på att flagga för att det finns möjligheter att anmäla intresse.

Om du är journalist, skribent eller webbredaktör och vill recensera boken kan du beställa recensionsexemplar på www.attskrivafilmmanus.se/recensioner >

© adastra media

Andra bloggar om :

Etiketter: ,

fredag, juli 31, 2009

Uppdatering av bokläget - Vad säger andra om boken?

Så har det blivit det dags för en ny  lägesrapport om boken.

Just i dagarna sker det slutgiltiga färdigställandet av det original som ska gå till tryck. Mycket småplock blev det med det sista varvet av korrektur och layoutputs. (Tack Stina att du orkar med allt pet!)  Tryckeriet har beställt papper och står startklara. När  när de väl får originalet ska det inte dröja mer än högst två veckor tills boken levereras.

Den som vill ha förbeställningsrabatten på 20 procent bör anmäla sitt intresse snarast eftersom det erbjudandet snart kommer att försvinna. Anmäler sig gör man här >> 


Nästa uppdatering gäller själva boksajten. I maj och början av sommaren skickade jag utskrifter av boken till några olika nyckelpersoner i branschen för att få en rekommendation att trycka på omslaget. Och trots att det var mycket upptagna människor jag vände mig till har det efter hand droppat in en del texter.

De som har tyckt i den här omgången är: Lisa Ohlin (avgående filmkonsulent på SFI), Sören Staermose (producent på Yellow Bird, som producerat Millenium-filmerna), Claes-Göran Lillieborg (ledare för manusutbildningen vid Umeå universitet) och Jimmy Karlsson (manusförfattare regissör och välrenommerad dramaturg).

Deras uttalanden är nu utlagda på boksajten. Se vad de tyckte på den helt pinfärska sidan  : Sagt om boken >>

© adastra media

Etiketter:

söndag, juni 21, 2009

Bloggandet i pausläge + Bokrapport

Som trogna läsare kanske märkt ligger bloggandet lite i träda för tillfället. Det beror dels på att planeringen för kursen » har tagit sin tid och dels på att färdigställandet av boken tar all kraft som blir över. ( Sen ska det hinnas med lite semester också.)

På bokfronten sker just nu den definitiva slutputsen av layout och korrektur. Enligt den tidplan vi jobbar efter ska boken  vara levererad från trycket och  klar för distribution någon gång i mitten av augusti.

Ska också passa på att puffa för möjligheten att förbeställa till rabatterat pris fram till ca två veckor innan utgivningen. Besök  www.attskrivafilmmanus.se »  och ange din mailadress för att anmäla intresse.

© adastra media

Andra bloggar om:

Etiketter:

söndag, maj 17, 2009

Rapport om boken – Sista Rycket pågår

Dags att nämna hur arbetet med boken fortskrider. Just nu pågår det sista rycket med slutredigering av de sista kapitlen. Layouten sker parallellt allt eftersom texten blir färdig. Samtidigt förbereds beställning till tryckeriet med sikte  inställt på att boken ska finnas färdig för leverans under senare delen av sommaren.

Bokens officiella hemsida  www.attskrivafilmmanus.se  är sjösatt sedan en tid tillbaka och börjar hitta sin form. Det har även börjat rulla in förbeställningar från det rabatterbjudande som finns på sajten.

Utöver detta har förhandsexemplar av några kapitel gått ut till olika sakkunniga som ett led i marknadsföringen.

Så det händer en hel del (och det är väl på tiden, om man säger)

Titta gärna in på nya sajten där man bl.a. kan se en innehållsförteckning och även några  nya utdrag i PDF-format. ( sidorna där har ännu så länge en tillfälligt utformning som skiljer sig från hur det kommer att se ut i boken)

 Bokens officiella sajt: attskrivafilmmanus.se

© adastra media

Andra bloggar om:

Etiketter:

lördag, april 25, 2009

Ny sajt sjösatt : www.attskrivafilmmanus.se

Arbetet med boken har fortskridit i det tysta och går nu in i slutfasen. Det mesta av layoutarbetet är gjort och utgivningen är planerad att ske under sommaren.

Boken: ATT SKRIVA FILMMANUS

Sajten www.attskrivafilmmanus.se>> som kommer att bli bokens officiella hemsida är nu preliminärt sjösatt. Ännu är allt inte till 100 % klart men man kan i alla fall få ett första intryck av hur det kommer att se ut.

Fram till ca två veckor innan utgivningen kan man föranmäla intresse och då få ett erbjudande om 20 % rabatt. Det gör man genom att lämna sin mailadress. (Samma rabatt gäller givetvis även för alla som anmält intresse här på bloggen tidigare).

© adastra media

Andra bloggar om :

Etiketter: ,

måndag, mars 23, 2009

Mer om dialog : Inte bara ord

Ett längre avsnitt i boken handlar om att dialog är så mycket mer än bara ett utbyte av ord. Kommunikationen mellan människor sker på många olika kanaler samtidigt. Vi  “talar” också med vårt kroppsspråk, våra tonfall, med pauser och tystnader och blickar mm. I den skrivna dialogen ska alla dessa uttryck samverka.

Det suggestiva klippet nedan är tänkt att visa hur oerhört få ord som egentligen behövs för att karaktärisera stämningen i en kärleksrelation. Se hur skickligt situationen är byggd för att peka fram emot den korta men tungt undertextladdade slutrepliken.

Från UNDER SUSPICION >>

 

© adastra media

Andra bloggar om : , ,

Etiketter: , , ,

tisdag, februari 10, 2009

Uppdateringar : SCENER och PREMISS

I samband med den slutputs som nu sker har jag nu lagt ut uppdateringar av smakproven från kapitel 5, PREMISS OCH TEMA och kapitel 7, ATT SKRIVA SCENER.

I kapitlet om premiss är det inte så stora förändringar utan mer justeringar av dispositionen. Kapitlet om scener däremot har fått en helt ny inledning.

Se de nya versionerna :

Kapitel 5 – PREMISS OCH TEMA  >> 

Kapitel 7 – ATT SKRIVA SCENER >>

 

© adastra media

Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: ,

söndag, december 07, 2008

På programmet : McKee och uppdateringar

Nästa större punkt på bloggprogrammet är en sammanfattning av seminariet med Robert McKee (7-9 november).

Jag har sagt det tidigare och säger det gärna igen; Robert McKee är den som på det mest genomgripande sätt har förstått vad som är viktigt när man bygger en filmberättelse.

Men inte heller McKee är ofelbar. En punkt där han faktist är lite blir vag är när det gäller premissen. Där har Stanely D. Friedman tänkt djupare, vilket jag redogjort för i inlägget Mer om premiss i film - THE MORAL PREMISE >>

Men i stort var seminariet en klar höjdare och McKee levde mycket väl upp till sitt rykte som auktoritär men underhållande och oerhört kunnig föreläsare.

Jag fick med mig mer än 20 sidor anteckningar hem som jag ska dra ut det viktigaste från och lägga ut här så småningom.

Orsaken till att det har blivit liggande är att jag haft en intensiv arbetsperiod med boken. Det känns väldigt skönt att kunna berätta att största delen av boktexten nu är definitivt färdig.

Vid tillf'älle kommer jag även att lägga upp uppdaterade versioner av några av de utlagda avsnitten ur boken.

 

© adastra media

Andra bloggar om : , ,

Etiketter: , , ,

onsdag, november 19, 2008

Jo ... ehm ... skulle det inte bli en bok också?

Nu känns det definitivt som dags för en liten lägesrapport om bokskrivandet.

Det var ett tag sen nu och det har hänt en hel del sen sist.

Dels har jag fått större delen av boken läst av en sakkunnig person som gett en del viktiga och värdefulla synpunkter. Men det fördröjde processen på ett lite olyckligt sätt genom att det är en mycket upptagen herre och det tog lång tid att få respons. Efter det blev jag alltså tvungen att ta ytterligare ett sista (?!) varv med justeringar.

Sen är också andra delar av förberedelserna för tryck igång på allvar nu. Jag har dels anlitat en korrekturläsare och dels en person för att göra layout.

Det som sker nu är att vi arbetar oss fram kapitel för kapitel med korrektur och layout parallellt. Det känns väldigt skönt. För de kapitel som går till layouten är av nödtvång de definitiva slutversionerna. Som trogna läsare kanske har förstått har jag en perfektionistisk ådra som har gjort det lite trögt att komma till avslut.

Jag ska inte säga något om när det blir klart för det brukar i alla fall inte stämma. Men just nu är jag i alla fall inne i en koncentrerad skrivperiod igen och hoppas få det mesta färdigt.

Möjligen lägger jag inom kort ut något ytterligare avsnitt som smakprov för att kompensera för att det har tagit så lång tid.

Förhandsanmälan med rabatt

Ska också passa på att puffa för möjligheten att ange mailadress ovan för att få utskick när boken är klar. Kan nämna att de som på det sättet har föranmält intresse kommer att få ett erbjudande om rabatt på priset.

© adastra media

Andra bloggar om: , ,

Etiketter: , , , ,

fredag, augusti 08, 2008

Uppdateringar utlagda

Nu har jag haft tid att sätta mig med uppdateringar.

De uppfräschade utdrag ur boken som jag lagt ut nu är från kapitlen 6 - ATT SKAPA ROLLFIGURER >>, 7 - ATT SKRIVA SCENER >> och 8 - ATT SKRIVA DIALOG >>

© adastra media

Etiketter: , , ,

onsdag, augusti 06, 2008

Lustupplevelse av tredje graden - Mårten Blomkvist i högform

Det här kanske inte direkt har med saken att göra men ibland händer det att man ramlar på något som förtjänar lite extra uppmärksamhet. I mitt fall har jag just upptäckt en ny favoritskribent, Mårten Blomkvist som skriver om film på DN:s kultursida.

När han är i form är hans formuleringskonst rena lustupplevelsen. Inlägget är föranlett av en genomgång av filmiska mansbilder från i lördags (2/8) som jag råkade hitta i nätupplagan. 

Där kan man bl.a. läsa följande stycke om bröderna Coens senaste, NO COUNTRY FOR OLD MEN >> :

"Llewelyn rafsar åt sig ett par miljoner dollar, men har inte räknat med torpeden Anton Chigurh som sänds ut för att ta dem tillbaka. Man räknar inte med sådant som Anton Chigurh, Javier Bardem i dalmasfrisyren Gud glömde och beväpnad med någon sorts högtrycksvapen som kan göra hål i det mesta. Ett brett blodspår följer Chigurh på hans väg efter Llewelyn. Tommy Lee Jones spelar en gammal sheriff, vars raspande funderingar hörs på ljudbandet, medan han försöker få stopp på Chigurh innan staten helt ­avfolkats."

Som skrivande person bugar jag mig avundsjukt i beundran.

Hela artikeln finns att läsa här: Grabbar är grabbar igen >>

Men det var inte första gången. Vad sägs om inledningen av den här rapporten från årets Cannesfestival :

"I strandhytt 526 på Hotel Du Cap är luften så mättad av cynism att ett litet djur skulle kunna dö av ett andetag."

Artikeln Konsten att säga noll >> handlar om hur Mårten Blomkvist går på intervju med en motspänstig Robert de Niro.

"I augusti blir De Niro sextiofem. Han har börjat bli lite kutryggig, ser ut som en gammal björn där nere i hörnet. Vi, journalisterna, petar med föga övertygelse på honom med våra pinnar till frågor, för att se om vi kan få honom att röra sig."


Och till sist ytterligare en pärla från festivalen:

"Livvakterna hör till Cannes sevärdheter. Man kan studera dem till exempel framför hotell Majestic, nittiofem kilo fettfri elakhet hälld i en blänkande kostym. Är skallen inte rakad så är frisyren laserskuren med inte ett hårstrå över demarkationslinjen. Solbrännan glimmar som en rustning. Man önskar att fler filmer var lika noga med utseendet."

Citatet hämtat från artikeln Verkligheten tränger sig på i Cannes >>

Jag faller som en kägla. Läs och njut. Passa på innan artiklarna tas bort. 

Och när det sen gäller det manuspedagogiska hoppas jag snart kunna lägga ut den sedan alltför lång tid tillbaka utlovade sammanfattningen av Linda Aronsons teorier om multiplotfilmer och upphackad tidsordning. Nu har jag också köpt hennes bok Screenwriting Updated som definitivt har sina poänger. Läs kortrecension med detaljer om boken här >>


© adastra media

Andra bloggar om: , , , , ,

Etiketter: , ,

söndag, augusti 03, 2008

Nytt utdrag : Att Skapa Spänning

Senaste bearbetningsinsatsen har gällt kapitlet att skriva scener >>. Texten har kompletterats, dels med nya avsnitt och dels med några förtydliganden och fler exempel.

Kapitlet om scener är förstås en av de viktigaste delarna av boken Det är ju där, när man sitter med de enskilda scenerna, som alla storslagna idéer ska förverkligas och få konkret form. Och det finns en del att tänka på.

Ett av de längsta avsnitten i kapitlet visar de olika funktioner en scen kan ha. En av underrubrikerna där är att bygga upp spänning.

Här följer ett udrag ur det avsnittet, som smakprov:

ATT BYGGA UPP SPÄNNING

En del av den speciella tjuskraften i film är att det kan vara så olidligt spännande. Oavsett vilken genre man skriver är spänning ett av grundelementen när man bygger sin berättelse. När det är spännande är framåtrörelsen som allra starkast. Spänning uppstår alla gånger du sätter upp hinder för dina rollfigurer, eller utsätter dem för frestelser, möjligheter, konflikter och hot. Frågan "Hur ska det gå?" är det dramatiska berättandets innersta nerv.

Tänk bara hur hemskt det är när Francesca har satt upp sin lapp på Rosemanbron i exemplet tidigare. Efter att vi har sett en hel serie bilder av hur hon blir allt mer drabbad av sin förälskelse kommer Robert morgonen efter till bron för att fotografera. Men det första tokstollen gör är att riva bort och knöla ihop lappen för den stör motivet i sökaren. Hur mycket kommer inte Francesca att vänta och våndas om han inte kommer? Hur ska det gå?

Hitchcock, en av de stora mästarna på just spänning pekade i ett känt exempel på hur det fungerar. Om två personer sitter vid ett bord och en bomb plötsligt smäller av är det inte ett dugg spännande. Om de däremot helt ovetande sitter och pratar men vi i publiken vet att det under bordet finns en tidsinställd bomb som kan explodera när som helst, får vi nästan svårt att sitta still.

När man väl har en spännande situation har man möjlighet att ytterligare öka spänningen genom att dra ut på händelseförloppet. Man lägger då in olika turer som först inger publiken hopp och sedan raserar det igen.

I kapitlet om dramaturgi såg vi ett typexempel, sekvensen med Nedry och den spottande ödlan från JURASSIC PARK >> där metoden används med stor entusiasm. För den som vill se hur man gör bjuder den filmen på ovanligt många exempel.

Ett sådant är när elsystemet kommer igång igen i filmens andra halva [01.28.00]. Sekvensen är nära 14 minuter lång och innehåller tre parallellklippta handlingslinjer.

I en av dem är vi med Grant och barnen. De har sovit en natt ute i parken och ska nu ta sig tillbaka till parkens ledningscentral där de andra befinner sig. Ett annat förlopp visar hur Sattler tillsammans med parkens personal kämpar för att få igång strömmen igen. Dessa båda sekvenser löper samman när Tim måste klättra över ett elstängsel vid exakt samma tidpunkt som Sattler håller på att starta el-aggregatet.

Den nagelbitarfråga som här laddas till bristningsgränsen är huruvida lille Tim ska hinna över det höga stängslet eller om han ska få Sattlers nystartade högspänning genom kroppen. Där kan man som tydligast se hur filmskaparna lägger in olika hinder för att fördröja upplösningen och att hålla spänningen vid liv.

I en tredje linje ser vi parkens viltvårdare, Muldoon, jaga en velociraptor. Hela sekvensen är f.ö. en riktig rysare för alla handlingslinjerna innehåller sina egna dramatiska överraskningar. Det är helt enkelt beundransvärt hur man lyckats få in så många starka vändningar på så kort tid.

Av exemplet ovan kan man förledas tro att tekniken att tänja ut ett förlopp för att öka spänningen främst hör hemma i de filmgenrer som bygger sina spänningsmoment mer handgripligt, dvs. skräck, thriller, action och äventyr. Men det är fel.

Tänk bara på i klimaxscenen i BROARNA I MADISON COUNTY >> vid trafikljuset när Francesca sitter i bilen med handen på dörrhandtaget [01.49.00]. Hennes älskade Robert sitter i bilen framför. Det är rött. Sekunderna tickar. Ljuset slår om till grönt. Men han åker inte. Tick tack. Vi sitter andlösa och väntar på Francescas beslut.

Det kan löna sig att gå igenom sitt manuskript med ett särskilt öga för när rollfigurerna ska fatta viktiga beslut och fråga sig om det på ett naturligt sätt går att lägga in komplikationer som fördröjer avgörandet. Här kommer jag att tänka på en scen som etsat sig fast i minnet just för sin extremt starka laddning. Filmen heter MEDAN VI FALLER >> Det är en mycket mörk historia som utspelas i efterdyningarna av de våldsamma förortskravaller som uppstod vid mitten av 80-talet.

Vi följer ett gäng invandrarkillar i en utsatt förort i Paris och har fattat sympati för dem trots deras kriminella och brutala livsstil. Deras hållning blir en logisk konsekvens av det rasistiska polisförtryck de utsätts för och känslan av att ändå inte ha nån chans i det franska samhället. Mitt i allt elände är de också bara vilsna tonårsgrabbar som försöker ha lite kul.

En dag är gänget inne i Paris centrum och blir attackerade av några skinnskallar [01.28.00]. En av grabbarna, Vinz (Vincent Cassel), har tidigare kommit över en pistol. Nu är han helt galen av raseri och står med pistolen riktad mot en av skinnskallarna som ligger på marken. Ska Vinz verkligen skjuta? Hans ena kamrat eldar på och hetsar. "Tänk på all skit vi har tagit hela dan". Vinz trycker pistolen mot pannan på skräckslagne skinnskallen. Men han tvekar. Kamraten sträcker fram handen och spänner hanen. "SKJUT!"

Den avgörande sekvensen är en minut lång och sekunderna blir evighetslånga medan man bara hoppas hoppas hoppas att grabben inte ska trycka av och förstöra sitt liv för alltid.

...

Avsnittet fortsätter med ytterligare resonemang om hur man kan arbeta med att skapa spänning

© adastra media

Etiketter: , , ,

tisdag, juli 22, 2008

Att skriva en bok om att skriva filmmanus ...

Det är bara att inse. Som alla trogna läsare har märkt vid det här laget är jag ingen äkta bloggare, alltså urtypen, en besatt fantast som spottar ur sig inlägg stup i kvarten och har åsikter om allt som rör sig. Här publiceras inläggen klart mer sporadiskt

Den här gången handlar det om att skriva en manusbok.

: )

Punkt 1. Det tar en jäkla tid.

Punkt 2. Särskilt slutfasen, när allt ska sitta perfekt på plats, är förbaskat pillig.

Det har ju blivit så med skrivandet att det fungerar bäst när jag kan arbeta koncentrerat en längre tid, några veckor minst, och inte har några andra åtaganden som bryter koncentrationen. Problemet är att det inte är helt enkelt att frigöra tid på det sättet. Men nu har jag i alla fall haft möjlighet att sitta med boken ett tag igen.

Det är alltså den slutliga genomgången nu, där jag flyttar omkring saker som hamnat i fel avsnitt, vässar resonemang som kan göras tydligare, hittar konstiga formuleringar och kompletterar med fler exenpel. Typ.

Då kan det se ut så här nedanför skrivbordet :

Pappershoeg

Högen består av de senaste dagarnas utskrifter från det senaste kapitlet i genomgången. Det går åt en del papper. Det är alltså skrivet på båda sidor eftersom mitt A4-förråd har börjat sina.

Nå. Skrivandet går i alla framåt och det känns väldigt skönt varje gång jag kan lägga slutversionen av ett nytt kapitel till handlingarna.

Vid tillfälle kommer jag att också att sätta mig och göra uppdateringar av de kapitelutdrag jag har lagt ut tidigare eftersom de inte längre är helt aktuella.

Och till slut ska jag meddela att det snart kommer ett bonusavsnitt för att kompensera mina slarviga bloggvanor. Det blir något nytt ur kapitlet 7, om att skriva scener.

Kanske en del av det avsnitt som behandlar metoder för att skapa spänning ... Mmmm ... Det kan nog passa bra.

Tills dess kan kan man roa sig med en liten minikurs på sajten wildsound-filmmaking-feedback-events.com : HOW TO WRITE A SCREENPLAY >

Det var allt för idag. Tack och hej.

© adastra media

Etiketter: ,

tisdag, maj 20, 2008

Lite annat att pyssla med

Underhållsinslägg

Det här är väl mer att betrakta om underhåll än att det finns särskilt trängande saker att säga. Arbetet fortskrider i det tysta. Nu är i alla fall intervjuerna för kapitlet om branschen genomförda. Det tog sin lilla tid eftersom det kom en utlandsresa emellan och de jag ville prata med är ganska uppbokade personer. Nu pågår korrketur och smärre justeringar när tiden tillåter. Det lite annat att styra med också i livet men det blir ett mer koncentrerat pass rätt snart hoppas jag.

Sen var det ganska roligt att notera att KÄRRINGEN DÄRNERE >> stod sig rätt bra när filmnyheterna.se (jo det är min favosajt) nyligen sammanställde betyg över de senaste årens filmskörd.

Fredrik Zillen har den här gången gått igenom hur 85 filmer togs emot av recencenterna. Inte helt oväntat kommer publikfavoriterna ofta rätt långt ner som t.ex. "GÖTA KANAL 2" på 84 plats med betyget 1.07. Eller ARN, TEMPELRIDDAREN som med sina drygt 2,5 i medel hamnade som nr 61 i listan. En sak att förvånas mer över var dokumentärernas starka ställning.

Och hur gick det för Kärringen då? Jo, plats 33 minsann, med fullt hedervärda 3.03 i betyg. Det gladde hjärtat lite att denna anspråkslösa pensionärshistoria med minibudget faktiskt slog filmer av Simon Stahlo, Josef Fares, Lukas Moodysson och andra höjdare.

Se hela listan i artikeln Så gör du en kritikersuccé >>

Heja på filmnyheterna.se! Bra jobbat. Igen!


Mer om Kärringen Därnere finns att se på sajten manusgruppen.se >>. Hur den mycket speciella processen med manuset gick till finns beskrivet här >>

© adastra media

Andra bloggar om: , , , , ,

Etiketter: , ,

torsdag, april 17, 2008

Den personliga moralens betydelse

NYTT AVSNITT SOM KOMPENSATION

Oj oj oj. Nästan en hel månad sen sist. Jag borde skämmas.

Men det har inte varit läge. Jag är nu inne i någon slags slutfas där jag går igenom hela materialet för att få fram den färdiga boktexten. En del av den här processen är också att jag låter kollegor i branschen läsa och ge synpunkter. Tack Reza och Mats för era värdefulla insatser. Tack även Juha och Aina som också läst och kommenterat.

Men ack vilket pyssel det är. När jag nu lusläser varje kapitel upptäcker jag plötsligt en massa konstigheter. Det är allt från onödiga upprepningar, genomgångar som hamnat i fel avdelning och resonemang som måste göras tydligare till ställen där jag som kompleteras med exempel från filmer. Detta moment har visat sig vara betydligt mycket mer krävande än jag trodde. Så bloggen har kommit i andra hand.

Men jag får kompensera med att lägga ut lite av det nya material som tillkommit. Nedan kommer en helt nyskriven text som är hämtad ur kapitlet ATT SKAPA ROLLFIGURER >>  Den handlar om hur personlig moral påverkar vår uppfattning om en filmkaraktär. Texten ingår i ett större avsnitt om identifikation, dvs. hur man får publiken att känslomässigt knyta an till filmens huvudperson.

Sen har jag också en idé om att erbjuda några kapitel för testläsning till bloggens läsare. Det är en del tekniskt att ordna med först och jag har för tillfället inte tillgång till bredband. Men jag hoppas kunna lösa det inom någon dryg vecka eller två. Vi får se hur jag hinner för sen är det ju DRÖMFABRIKEN >> också. Som den seminarieräv jag nu är har jag förstås bokat in mig på Linda Aronsons manusföreläsning.

Innan avsnittet om moral vill jag också passa på att flagga för den kortfilm Mats gjort som kommer på TV nu på lördag (19/4) kl. 20.50. Det en varm och stämningsfull berättelse om en pojke och hans relation till sin morbror som är en lite egen typ. MIN MORBROR TYCKTE MYCKET OM GULT var f.ö. den enda svenska film som vann pris på Berlinfestivalen i höstas. Den är väl värd att se.





Utdrag ur kapitel 6, att skapa rollfigurer  [ uppdaterad 09-03-12 ]

SPECIAL : PERSONLIG MORAL I DE ANDRAS LIV

En film som är alldeles särskilt tacksam att studera utifrån hur publiken påverkas av rollfigurernas moral är DE ANDRAS LIV >>. Alla viktiga personer där har en tydlig egen linje i hur de förhåller sig till den korrumperade statsapparaten. Hos några av dem sker också avgörande förändringar under filmens gång.

Huvudperson är Stasi-tjänstemannen Gerd Wiesler (Ulrich Mühe). Filmen inleds med att en fånge leds in till Wieslers kontor för ett förhör. Första intrycket av Wiesler får vi när han med iskall effektivitet pressar den stackars dissidenten att erkänna. Korsklippt med detta får vi följa en lektion där Wiesler spelar upp delar av det bandade förhöret för en klass blivande stasifunktionärer. När en av studenterna dristar sig att fråga om inte förhörsmetoderna är omänskliga gör Wiesler diskret ett kryss i elevlistan. Här slipper ingen undan. Wiesler till och med samlar in handsvetten på sina förhörspersoner för att vässa sin förmåga att skilja sanning från lögn. Wiesler är som en högpresterande maskin i statens tjänst.

Nästa person som presenteras är Wieslers chef Grubitz (Ulrich Tukur). Det är inte heller någon man vill bli kompis med i första taget. För Grubitz är en rövslickare av värsta sort vilket framkommer i sekvensen efter lektionen då Grubitz kommenderat Wiesler att följa med på ett teaterbesök.

Den pjäs de ser är skriven av Georg Dreyman (Sebastian Koch), som presenteras som en av Östtyskland mest ansedda dramatiker. Förutsättningen för Dreymans framgång är att han hittills har betraktats som politiskt tillförlitlig av det kommunistiska kontrollsystemet.

Efter pjäsen ifrågasätter Wiesler Dreymans renlärighet och menar att han borde kontrolleras. Grubitz försvarar Dreyman. Han skrattar och menar att Wiesler har blivit yrkesskadad och är paranoid. Men strax efter ser vi Grubitz i samtal med dramats verkliga ärkeskurk, säkerhetsminister Bruno Hempf (Thomas Thieme). När Hempf försåtligt frågar Grubitz vad han anser om Dreyman, vänder Grubitz raskt på kappan och säger försiktigt att Dreyman kanske inte är så oförvitlig när allt kommer omkring.

Sekvensen från teatern ger oss så en första bild av Grubitz som en lismare, beredd att göra vad som helst för att vinna fördelar. Det är Grubitz mest grundläggande karaktärsdrag och präglar också allt han tar sig för i resten av filmen.

Minister Hempf representerar en ondska av betydligt grövre art. Sekvensen från teatern slutar med att Hempf beordrar avlyssning av Dreyman. Men här är det inte politiska bevekelsegrunder som driver honom utan hänsynslöst egenintresse. Hempf är tänd på Dreymans fru, skådespelerskan Christa-Maria Sieland (Martina Gedeck). Hempf hoppas att den beställda övervakningen ska ge något som kan hjälpa honom manövrera bort Dreyman så att han själv kan sätta klorna i den vackra Christa-Maria.

Än så länge är det alltså ganska tunnsått med publiksympatierna.

Författaren Dreyman är den första vettiga människan som dyker upp. I början av filmen ligger Dreyman lågt med att kritisera det politiska systemet. Men allt eftersom handlingen fortskrider förändras hans hållning. Dreymans stora vändpunkt blir när han skriver en kritisk artikel som smugglas ut till väst och väcker stor uppståndelse.

Allteftersom fler rollfigurer presenteras tillkommer nya vinklingar. Dreymans fru, Christa-Maria säljer sig till makten för att inte riskera sitt älskade arbete. Deras vän Paul Hauser är den som mest oförsonligt vägrar foga sig i förtrycket medan Dreymans forne arbetskamrat, regissören Albert Jaerska, drivs att ta livet av sig efter att i flera år ha varit drabbad av yrkesförbud på grund av sin frispråkighet.

Det är också moral som står i centrum för huvudpersonen Wiesler, som åtar sig uppdraget att avlyssna Dreyman i den buggade lägenheten. Wiesler är en av de "onda". Men han har ett annat viktigt karaktärsdrag. Medan Hempf och Grubitz enbart är korrumperade, drivs Wiesler av sin tro på det politiska systemet. Han ser sina hårda metoder som nödvändiga för att kunna göra ett bra jobb. Det finns en ärlig strävan hos Wiesler och han är kritisk till det maktmissbruk hans chefer ägnar sig åt.

Den här mer positiva sidan hos Wiesler kommer fram i en längre sekvens där han och Grubitz äter lunch i personalmatsalen [00.34.30]. Den första indikationen får vi då Wiesler sätter sig vid ett bord bland fotfolket. När Grubitz vill att de istället ska sitta i avdelningen för högre tjänstemän svarar Wiesler: "Någonstans måste socialismen ändå börja".

Strax därpå berättar Grubitz anledningen till att Hempf beställt övervakningen, att de "hjälper en medlem i centralkommittén att bli av med en rival" och påpekar att det är viktigt för deras karriärer att de lyckas sätta dit Dreyman. Wiesler frågar om det verkligen var därför de tog värvning i Stasi och påminner om den ed de svurit att vara "Partiets sköld och svärd". Grubitz slår bort invändningen och Wiesler tar inte strid. Men vi åskådare har sett Wieslers ifrågasättande och fått en mer nyanserad bild av hans personlighet.


Därnäst följer en kraftfull scen där fokus ligger på Grubitz. Och det Grubitz gör nu får honom att falla som ett betongblock i våra ögon.

Lite längre bort vid samma bord sitter några lägre stasifunktionärer. En av dem börjar berätta en vits om statschefen Honecker. När han av sina kamrater görs uppmärksam på Wiesler och Grubitz som sitter och lyssnar blir den stackars mannen helt förskräckt och ber stammande om ursäkt. Grubitz säger att det inte gör någonting, att man visst får skoja om partiordföranden. Grubitz uppmanar roat mannen att fortsätta berätta.

Men det är ett elakt spel han bedriver. När mannen berättat sin vits skrattar Grubitz först. Men han avbryter sig och frågar plötsligt med hård röst efter mannens namn, tjänstegrad och vilken avdelning han arbetar på. Den stackars skämtaren bleknar och ser avgrunden öppna sig under fötterna när Grubitz fortsätter. "Ni förstår säkert hur mycket det här har skadat er karriär". Alldeles tillintetgjord försöker han be om ursäkt men Grubitz säger kallt att han kommer att bli anmäld för att ha hånat partiet. Grubitz tittar på Wiesler som inte röjer en min. Sedan börjar Grubitz gapskratta. "Det var ju bara ett skämt" säger han och skrattar högt åt den chockade mannens uppsyn.

Grubitz är mycket nöjd med sitt sadistiska "skämt" och avslutar med att skrattande dra en egen vits om Honecker. Wiesler däremot skrattar inte utan ger bara sin chef en outgrundlig blick.

Grubitz har här gjort det värsta tänkbara. Han har utan minsta provokation, bara för sitt höga nöjes skull, plågat en stackars chanslös underordnad. Jag vill påstå att en rollfigur som visar ren och skir elakhet av den kalibern är räddningslöst förlorad när det gäller publikens sympati.


Men vi ska tillbaka till Wiesler. Även om han känner viss tveksamhet till sitt uppdrag, sitter han plikttroget timme efter timme på Dreymans vind och registrerar allt som sker i lägenheten. Men han blir allt mer illa berörd. Precis som vi i publiken, ser Wiesler att de personer han övervakar är "goda" människor. Till skillnad mot Wieslers överordnade, kämpar Dreyman och hans konstnärsvänner för något de ärligt tror på.

När Wiesler så småningom istället börjar hjälpa Dreyman och Christa-Maria, blir han snart indragen i ett händelseförlopp där han själv tvingas ta allt större personliga risker. För att göra "det rätta" sätter han till slut hela sin tillvaro på spel. Vid det laget har vi för länge sedan förlåtit honom hans tidigare övergrepp. Wieslers modiga räddningsinsatser har istället förvandlat honom till en hjälte.

Scenerna som beskrivits ovan har gett oss klara indikationer om vilka av rollfigurerna som är hedervärda och vilka som är korrumperade. Det finns ingen tvekan om vilka vi håller på. Här ser man oerhört tydligt hur gestaltningen av rollfigurernas personliga moral blir avgörande för var publikens sympatier hamnar.


Avsnittet ingår i kapitel 6 Att skapa rollfigurer >>

Scenerna från matsalen kan man se på U-tube via länk i tidigare inlägg HÄR >>

© adastra media

Andra bloggar om: , , , , , ,

Etiketter: , ,

fredag, februari 15, 2008

Om berättarröst i film

VARNING FÖR VOICE OVER

I kapitlet om dialog finns ett avsnitt om faran med att använda berättarröst.

Det övertag litteratur har i berättandet gentemot film gäller inte bara den större friheten att kunna röra sig i tid och rum. Medan manusförfattaren tvingas hitta bilder och handling som speglar rollfigurernas inre har den som skriver romaner helt obegränsat utrymme att gå in i huvudet på sina karaktärer och beskriva de tankar och känslor som inte syns på ytan.

Motsvarande för den som skriver manus är att använda berättarröst. Det kan förstås vara väldigt frestande att hjälpa publiken att tolka det som sker på duken med kommentarer på ljudspåret. I bästa fall kan det fördjupa upplevelsen genom att förmedla aspekter som är besvärliga, eller rent av omöjliga att gestalta.

Men det är en genväg som bör användas med sparsamhet. Film är att berätta med bilder. Målet är att beröra åskådarna känslomässigt. Och det är själva processen att följa de dramatiska förlopp som rullar fram som får publiken att uppleva samma känslor som filmens rollfigurer. Det är genom att se händelserna på duken som vi blir engagerade. (se tidigare inlägg om spegelneuroner >>).

Och det är precis där man kan tappa bort sig med slarvigt använd berättarröst som försöker förklara vad rollfigurerna upplever istället för att låta oss se det och dras in känslomässigt.

Jag såg alldeles nyligen BUSS TILL ITALIEN >> (Regi : Daniel Lind Lagerlöf. Manus : Malin Lind Lagerlöf) som kan få tjänstgöra som exempel på hur fel det kan bli. Hela filmen igenom dyker huvudpersonen Ylvas röst med jämna mellanrum upp som voice over.

Utan att ha gjort någon direkt analys blev mitt spontana intryck att berättarrösten många gånger känns helt onödig och ibland påklistrad. Men det jag framför allt reagerade på och betraktar som ett kardinalfel, är att man valt att besvara filmens dramatiska fråga, dvs. att man förmedlar själva klimaxen, på det sättet.

Det går tyvärr inte att säga så mycket mer utan att avslöja slutet.

Även EN ENKEL PLAN >> som jag skrev om i förra inlägget >> har berättarröst. Men där hanteras den så mycket mer finkänsligt och lyckas lägga till ett födjupande perspektiv istället för att ersätta handling på duken.

Läs gärna också Fredrik Strages utgjutelse i dagen DN som inspirerade till det här inlägget: "Berättarrösterna borde vara möjliga att stänga av, ungefär som kommentarspåren på en dvd">>

© adastra media

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Etiketter: ,

lördag, februari 09, 2008

Manusboken - Slutet närmar sig

NYA AVSNITT MED ANALYSER

Jo, äntligen börjar manusboken se ut att börja närma sig slutet. Har de senaste veckorna kunnat avsätta tid för koncentrerat arbete och lyckats få nästan hela grundtexten klar. Sen är det förstås en lång process kvar innan boken är tryckt och färdig att distribuera men den största och mest utmanande delen av arbetet är i alla fall gjord nu. Det känns rätt härligt.

Kan berätta att det har kommit till två nya längre avsnitt.

Det ena kommer som ett tillägg till kapitel 6 om rollfigurer och ger exempel på hur en väl utvecklad backstory kan användas för att skapa dynamik mellan rollfigurerna och även hur den gestaltas. Den film som analyseras utifrån detta perspektiv är den psykologiska thrillern EN ENKEL PLAN >> (Regi : Sam Raimi. Manus: Scott B. Smith, efter en egen roman).

EN ENKEL PLAN handlar om tre män i en liten amerikansk landsortsstad som hittar ett kraschat privatflygplan i skogen. I planet finns en stor väska full av pengar som de beslutar sig för att lägga beslag på. Resten av berättelsen skildrar hur de förlorar kontrollen och dras in i en allt mer djävulsk spiral av elände i sina förtvivlade försök att skydda sin hemlighet.

Jag plockade fram filmen efter att ha sett den riktigt ruggigt välgjorda BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU'RE DEAD >> (Regi : Sidney Lumet. Manus : Kelly Masterson) som påminner lite i uppbyggnaden, dvs en historia där utgångsläget är hyfsat normalt men skruvar sig mot att bli allt mer djävulskt eländigt. Både FARGO och U-TURN som jag också använder som exempelfilmer har också liknande upplägg.

Se klipp på youtube
SE KLIPP FRÅN EN ENKEL PLAN PÅ YOUTUBE >>





Det andra nya avsnittet kommer som ett tillägg till kapitlet om akterna. Där analyseras DE ANDRAS LIV >> (Regi oah manus : Florian Henckel von Donnersmarck) med avseende på sidoberättelser som där på ett extremt välstrukturerat sätt ger avtryck i filmens centrala intrig.

Det kanske blir ett litet blogginlägg om det också. DE ANDRAS LIV är en film som bara blir bättre ju fler gånger man ser den. Den är så nära det fulländade filmberättandet kan kan komma. Jag säger det igen : Se den! Se hur långt man kan komma, se den som en referensram för vad film kan vara när det är som bäst.



Andra bloggar om: , , , , , , ,

Etiketter:

måndag, januari 28, 2008

Kapitel 10 - Skrivprocessen

Sorry, inlägget flyttat.

För att inte ha flera versioner av texten på olika ställen är inledningen av Kapitel 10 flyttad till sajten för boken.

Se: www.attskrivafilmmanus.se (Kapitel 10) »

 

© adastra media

Etiketter: ,

fredag, januari 04, 2008

Ajajaj - Bloggslarv igen

Lite trögt ett tag.

Jo, så är det. Det finns en klar ironi i att det kapitel som visar sig vara ett av de mer trögskrivna handlar just om processen att skriva. Jag kan alltså inte bara skylla på att det varit storhelger.

Förklaringen är delvis att det inte finns så många direkt allmängiltiga sanningar att stödja sig emot utan att det i högre utsträcking måste handla om mina egna erfarenheter och de metoder jag personligen utvecklat. En annan sak som ställt till problem är att jag upptäckt att jag måste strukturera om materialet då det finns en viss överlappning till kapitlet om treatment som delvis också behandlar skrivprocessen.

I övrigt kommer kapitlet om skrivandet att innehålla resonemang om inspiration kontra disciplin och hur man hittar en arbetssituation som fungerar. En annan underavdelning har rubriken "Barnet och Bödeln" och tar upp de två helt motsatta instanser som ingår i den kreativa processen, där det på ena sidan finns ett jonglerande barn som kastar upp ett gäng bollar i luften, som helt obekymrat skrattar när alla ramlar i backen och kastar upp ännu fler nästa gång. På den andra hittar vi den överkritiske domaren som mäter, väger och jämför, som frossar i att hitta fel och racka ner, och som på ett oerhört effektivt sätt kan stoppa upp och döda all skaparglädje om han får härja fritt.

Utöver detta blir det också något om hur man kan använda de skrivprogram som finns för att utveckla idéer samt, som sagt, redogörelser för de olika knep och metoder jag utvecklat för mitt eget skrivande.

Jag hoppas kunna lägga ut ett smakprov inom en inte alltför avlägsen framtid.




Andra bloggar om: , , , , ,

Etiketter: ,

måndag, oktober 29, 2007

Kapitel 9 – FRÅN IDÉ TILL MANUS

Sorry, inlägget flyttat.

För att inte ha flera versioner av texten på olika ställen är inledningen av Kapitel 9 flyttad till sajten för boken.

Se: www.attskrivafilmmanus.se (Kapitel 9) »

 

© adastra media


Här kan du se  exempel på treatment  >> och  synopsis >>  från långfilmen KÄRRINGEN DÄRNERE >>


Andra bloggar om: , , , , , , ,

Etiketter: , ,

lördag, september 15, 2007

En sjuk liten monolog och ett skräckexempel

DET TAR SIN TID

Det tar sin lilla tid att bli klar. Nu har det varit andra saker ett tag men kapitlet om dialog börjar äntligen närma sig slutet.

Senast har jag skrivit om varför man måste vara försiktig med monologer i filmdialogen. Det kan verkligen bli helt fel, särskilt om det är långa partier. Nu har flera av de exempel jag gett här (KRAMER MOT KRAMER och ERIN BROCKOVICH) varit mer eller mindre monologer och de har fungerat bra. Ett vanligt problem annars med monologer i film är att rollfigurerna inte har en övertygande drivkraft. För att det ska fungera behöver de helt enkelt ha en anledning att säga sina repliker i just den situationen.

På mina kurser bukar jag visa en litet avsnitt från en kortfilm som skräckexempel på hur det kan bli om man vill informera publíken men försöker fuska i gestaltningen.

Se klippet på youtube
SE SCENEN PÅ YOUTUBE >>






För några år sen exprimenterade jag en del med syntetisk röst som radioteater Det var verkligen en mycket speciell form av regi att få rösten att låta så naturlig som möjligt och få fram känslouttryck. Det var bara på kul men det kan ju passa i sammanhanget att lägga ut ett liten monolog där jag till och med fick min stackars syntetiska huvudperson att framföra en egenkomponerad jojk.

PYRAMIDERNA (9 minuter)
En sjuk liten monolog för syntetisk röst. Greger ska berätta om sig själv. Han har en fru, gillar att spela pingis och att titta på vetenskapsprogram. Men hur går det egentligen till när Greger bänkat sig framför teven för att mysa och titta på sina vetenskapsprogram?







[man kan behöva klicka 2 ggr på play]

© adastra media

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Etiketter: , ,

fredag, augusti 31, 2007

Härligt skruvad dialog från Jurassic Park

[delvis uppdaterad 09-05-30]

VEM ÄR DET SOM ÄR RÄDD?

Jag skriver fortfarande på kapitlet om dialog som definitivt blir bokens mest omfattande.

Ett längre avsnitt handlar om hur man undviker "pingpong-dialog". Pingpong är när dialogen går för mycket som på räls och alla snällt svarar precis som de förväntas göra vilket ger förutsägbara repliker och gör att manusförfattarens avsikt riskerar att bli genomskinlig. Motsatsen är när varje rollfigur har en egen linje och att det finns känslomässig dynamik.

En annan aspekt är att levande dialog alltid är ett samspel mellan text och undertext. Detta kan man se exempel på i en härligt skruvad liten snutt dialog mellan den öververbale och odrägligt självsäkre Dr Malcolm (Jeff Goldblum) och Dr Grant (Sam Neill) i  JURASSIC PARK (imdb) >> 

I dialogen svarar båda på varandras undertext men det blir fel när Malcolm misstolkar vad Grant egentligen menar.

Situationen är den att parkens elsystem just har havererat. De två förarlösa bilarna har stannat och sitter fast på spåret. De befinner sig precis framför den get som ska locka fram Tyrannosaurusen. Det är mörkt och ett otäckt oväder piskar djungeln. Grant har varit framme och kollat om radion kanske fungerar i den första bilen, där barnen sitter. Han kommer tillbaka till den andra bilen där Malcolm väntar [00.57.45]. De vet ännu inte hur allvarligt läget är.

MALCOLM
Är ungarna OK?

GRANT
Jag frågade inte. Varför skulle dom inte vara det?

MALCOLM
Barn blir rädda.

GRANT
Vad är det att vara rädd för? Det är bara ett litet strömavbrott.

MALCOLM
Jag sa inte att jag var rädd.

GRANT
Jag sa inte att du var rädd.

MALCOLM
Jag vet.


När Malcolm säger "Barn blir rädda" är det ett diskret ifrågasättande, att Grant inte förstår sig på barn. Grant försvarar sig med att argumentet att situationen inte är farlig. Detta tolkar Malcolm som att Grant uppfattar honom som rädd. Men Malcolm vill inte framstå som rädd och måste markera det. Då påpekar Grant helt korrekt att han aldrig påstått att Malcolm var rädd. Malcolm måste ha sista ordet och säger att han vet det.

Men vid det här laget är han är helt förvirrad. Han känner på sig att något i detta samtal är fel men kan inte begripa vad som egentligen gick snett. Den psykologiska precisionen är imponerande.

Att ha koll på undertexten är en förutsättning för att man ska kunna skriva bra filmdialog. I en vidare bemärkelse består undertexten av allt som inte uttalas direkt men på ett mer eller mindre framträdande sätt styr vad rollfigurerna säger till varandra. Det är från undertexten dialogen laddas med energi. Det är där vi hittar drivkrafterna bakom varje replik, det som avgör vad en människa säger och hur den säger det.


Se klippet på youtube
SE SCENEN PÅ YOUTUBE >>







© adastra media


Andra bloggar om: , , , , , , ,

Etiketter: , , ,

fredag, augusti 17, 2007

Analys av scen ur SEVEN

STARK UPPLADDNING INFÖR KLIMAX

SPOILERVARNING VÄRRE : Har du inte sett SEVEN bör du för guds skull se den innan du ser klippet och läser analysen. Det är verkligen synd att förstöra en så bra film! SEVEN finns i varje videobutik med minsta självaktning.


Överraskningar avslöjas redan i andra stycket av texten!

SEVEN (IMDB) >>


Det följande är ett fristående avsnitt som jag inte riktigt vet var det kommer att hamna i boken. Men jag tycker det kan passa här på bloggen då det senaste kapitlet jag publicerat utdrag ur handlar om dialog.

FRAMÅTRÖRELSE SÅ DET KNAKAR

Vi befinner oss nu en liten bit in i tredje akten. Detta har hänt : Poliserna Somerset (Morgan Freeman) och Mills (Brad Pitt) har filmen igenom jagat seriemördaren John Doe som på det mest makabra sätt tagit livet av ett antal människor. Den sammanhållande idén bakom sviten av mord är de klassiska sju dödsynderna. Fram tills nu har John Doe betat av fem.

Det är alltså två syndare kvar att ta kål på när John Doe helt överraskande kommer till polishögkvarteret och ger sig. Han är villig att erkänna allt och dessutom visa Somerset och Mills var de sista två kropparna finns.

Men John Doe har ett villkor och det är att han själv, Somerset och Mills åker dit tillsammans, ensamma. Annars, hotar han, kommer kropparna aldrig att hittas. Somerset och Mills säger OK. De tre ger sig iväg i en bil, följda av en polishelikopter.

Storyn har verkligen ett maffigt upplägg här. John Doe har gjort två väldigt överraskande utspel. Först att komma till polisen och ge sig, och nu detta med hans mycket speciella villkor.

Efter ha sett John Does extremt målmedvetna och iskallt intelligenta tillvägagångssätt blir man som åskådare nu oerhört taggad. Vad går det ut på? Vad i helskotta har den listige mördaren hittat på för spektakulär avslutning? Ska han rymma? Är det Somerset och Mills själva som ska bli de sista offren?

Våra förväntningarna är på topp. Och de tas mycket skickligt tillvara. I scenen som följer skruvas trycket upp allt mer. Framåtrörelse så det knakar.

[01.37.30]
Inne i bilen sitter John Doe med handbojor i baksätet som är avskärmat med ett gallernät. Han är lugn och samlad. Somerset kör och Mills sitter på passagerarplatsen. Bilen är på väg ut från stan.

SOMERSET
Vem är du John? Vem är du egentligen?

JOHN DOE
Vad menar du?

SOMERSET
Jag menar bara att i det här läget, det skulle väl inte skada om du berättade lite om dig själv.

JOHN
… Det spelar ingen roll vem jag är. Vem jag är har ingen som helst betydelse. Du måste ligga kvar på vänster sida här.

MILLS
Så, vart ska vi då?

JOHN DOE
Ni kommer att få se.

MILLS
Vi ska inte bara plocka upp två nya kroppar va? Det skulle väl inte vara tillräckligt spektakulärt? Vi har ju tidningarna att tänka på.
Det som driver den här långa (ca 8 minuter) dialogsekvensen är framför allt den antagonism som Mills känner mot John Doe.

Vi har lärt känna Mills som en hetsig människa och han har under filmens gång retat upp sig ordentligt på John Doe dödligt smarta katt- och råtta-lekar. Mills känner sig fortfarande också oerhört kränkt sen den gång han var så nära att ta fast John Doe men överlistades och istället blev nerslagen och tryckt mot marken i en skitig gränd med John Does pistol mot tinningen.

I den här scenen försöker Mills genomgående förlöjliga John Doe. Hans behov av att sätta sig på John Doe och dennes behov att försvara sig och ge igen ger dialogen energi och dynamik. Somerset är inte alls lika känslomässig. Han har bara ett uppriktigt intresse, mer filosofiskt, av att förstå hur John Doe fungerar.

JOHN DOE
Man kan inte längre bara knacka folk på axeln för att få dem att lyssna. Man måste slå med en slägga. Och då märker man att man får full uppmärksamhet.

MILLS
Men frågan är vad det är som gör dig så speciell att folk ska lyssna.

JOHN DOE
Jag är inte speciell. Jag har aldrig varit särskilt märkvärdig. Men det jag gör är det. Mitt verk.

SOMERSET
Ditt verk?

JOHN DOE
Ja.

MILLS
Men … jag kan inte se något speciellt med det du gör John.

JOHN DOE
Det är inte sant.

MILLS
Jo det är det. Och det lustiga är att allt det här du gör, om två månader kommer ingen bry sig. Ingen kommer att komma ihåg det.

JOHN DOE
Du kan inte se helheten ännu. Men när det är här gjort, när det är fullbordat, kommer det att bli så … Folk kommer knappast att kunna förstå. Men dom kommer inte att kunna förneka det.

MILLS
(till Somerset)
Kan den här knäppgöken bli mer obegriplig?
(till John)
Men när det gäller din genialiska plan …

JOHN
(avbryter)
Jag kan knappt vänta tills du får se. Verkligen. Det kommer att bli något alldeles extra.

MILLS
Vet du, jag kommer att stå alldeles bredvid dig. Så när den här stora saken ska ske, lova att säg till då bara för jag vill inte missa det.

JOHN DOE
Oroa dig inte. Du kommer inte missa något. Inte en chans.
John Doe är full av självförtroende när han talar om storheten i sin plan. Han måste ha hittat på något helt monumentalt för att kunna leva upp till det han säger nu. Som biobesökare blir man allt mer nyfiken. Vad vi ser är ett klassiskt exempel på framåtrörelse genom att säga A men inte B.
De kör genom ett ödsligt landskap i kvällssol. John Doe börja rastlöst gunga fram och tillbaka i baksätet.

SOMERSET
Vad är det som är så spännande.

JOHN DOE
Det är inte långt kvar nu.

Vi ser helikoptern följa bilen genom landskapet.

MILLS
Jag har funderat på en grej men du kanske kan hjälpa mig. När en människa är galen, och det är ju du helt klart, vet man om det själv då? Om du sitter där och läser vapentidningar, runkar i din egen avföring, stannar du bara upp då plötligt och tänker ”Wow, det är ju helt otroligt hur jävla knäpp jag är?” Är det det så?

JOHN DOE
Det är behagligare för dig att kunna säga att jag är galen.

MILLS
Det är väldigt behagligt!

JOHN DOE
Det här är inget som jag väntar mig att du ska acceptera … men det här var inget jag valde. Jag blev utvald.

MILLS
Skitsamma.
Notera John Does språkbruk. Han är en intellektuell människa som formulerar sig med precision och väljer ord med omsorg. Mills däremot har ett enklare, mer känslomässigt och utlevande sätt att uttrycka sig. Somerset å sin sida är också mer nyanserad. När man skriver dialog ska varje rollfigur helst ha ett så personligt sätt att uttrycka sig på att man kan gissa vem som talar bara av att läsa själva repliken.
SOMERSET
Jag tvivlar inte på att du känner så. Men i mina ögon verkar det som om du motsäger dig själv.

JOHN DOE
(spänt)
Vad menar du?

SOMERSET
Jag är glad att du frågar. Om du skulle vara utvald av en högre makt, om du blev tvingad, så tycker jag det verkar konstigt att du njuter så mycket av ditt uppdrag. Du njöt av att tortera dom där människorna. Det går väl inte så bra ihop med att vara martyr, eller?

John Doe ser besvärad ut.

MILLS
(triumferande)
John?

JOHN DOE
… Jag tror inte jag njöt mer än kommissarie Mills skulle njuta av att vara ensam med mig en timme med i ett rum utan fönster. Är det inte så? Skulle du inte bli lycklig om du kunde skada mig utan att bli straffad för det?

MILLS
Du sårar mina känslor. Det skulle jag aldrig göra.

JOHN DOE
Det är enbart för att det skulle bli efterräkningar. Man ser det i ögonen på dig. Det är inget fel att en människa har glädje av sitt arbete. Jag ska inte förneka min egen njutning av att vända varje synd mot syndaren.

MILLS
Vänta ett tag. Jag trodde att du bara dödade oskyldiga.

JOHN DOE
Oskyldiga?! Skulle det vara roligt? En fet man, så motbjudande, som knappt kunde stå. En man som om man såg honom på gatan skulle man peka ut honom för sina vänner och skratta. Såg man honom när satt man åt skulle man inte kunna fortsätta äta. Och sen advokaten. Ni två måste ha i hemlighet ha varit tacksamma för honom, en man som ägnade sitt liv att tjäna pengar på att ljuga med varje andetag för att mördare och våldtäktsmän skulle gå fria.

MILLS
(skjuter in)
Mördare?

JOHN DOE
(hetsigt)
En kvinna ..

MILLS
(avbryter)
Mördare John, som du ..
Trycket i konflikten ökar här. Mills håller på att få in en poäng genom att peka på den logiska luckan i John Does resonemang. Hur kan John Doe vara så indignerad över en som försvarar mördare när han själv mördar? John Doe känner sig hotad och avbryter Mills två gånger med stark energi. Det är första gången vi ser John Doe tappa fotfästet och bli upprörd. Men han hämtar sig snart.
JOHN DOE
(avbryter, upprört)
En kvinna, så ful inuti att hon inte kunde tänka sig att fortsätta leva om hon inte var vacker på utsidan. En knarklangare, en pederast, faktiskt och inte minst den smittspridande horan … Bara i en så här skitig värld kan man utan att skämmas påstå att de här människorna var oskyldiga.

Ett moment tystnad. Mills slår ner blicken, kommer inte på något att svara.

JOHN DOE, FORTSÄTTER
(allt mer känslosamt)
Men det är poängen. Vi ser en dödsynd i varje gathörn, i varenda hem och vi tolererar det. För att det är så vanligt, så vardagligt. Vi tolererar det morgon, middag, kväll … Men inte nu längre. Jag statuerar ett exempel ...
Det intressanta här är temat. John Does argument är en spegling av Somersets livssyn. John Doe och Somerset ser på världen ur exakt samma desillusionerade perspektiv. Men där Somerset väljer att ge upp inför ondskan (symboliserat av att han ska sluta som polis), drar Doe, på sitt perverterade sätt, helt motsatta slutsatser, nämligen att det är värt att agera, att det är värt att offra sig för att åstadkomma förändring.

En annan sak värd att observera är den starka inlevelse John Doe har här. Han blir nästan gråtfärdig av sorg över tillståndet i världen. Det skulle vara riktigt övertygande och kanske t.o.m. rörande om man inte visste om hans makabra metoder.

Och det ger ytterligare en poäng. Det som gör filmen så stark är nämligen inte bara den här drivet utförda dubbelexponeringen av temat i hjälten Somerset och skurken John Doe, utan också att vi känner igen oss. Alla som bor i en modern storstad drabbas någon gång av det omänskliga i att tvingas titta bort vid anblicken av mänskligt lidande. Alla har vi någon gång backat in i anonymitetens svala skydd stället för att engagera oss. Det ingår i villkoren för att kunna dela livsutrymme med hundratusentals okända människor.

Filmen kryper oss under skinnet här, för John Does argument berör oss. Vi kan inte förneka att han har rätt. Världen skulle vara bättre om vi brydde oss mer och tog hand om varandra bättre. Och samtidigt är det en sjuk människa som uttrycker det. Det går inte ihop och vi nästan tvingas att reflektera över temat. Det är mycket skickligt gjort.
JOHN DOE, FORTSÄTTER
... Det jag har gjort, man kommer att vrida och vända på det, grubbla och fundera, och ta efter … i eviga tider.

MILLS
Just det. Storhetsvansinne.

JOHN DOE
Du borde tacka mig.

MILLS
Varför skulle jag göra det?

JOHN DOE
För att du kommer att bli ihågkommen efter det här. Inse det kommisarie Mills, enda orsaken till att jag sitter här just nu är för att jag vill det.
Än en gång får vi höra hur storslagen hans John Does plan är. Och att Mills ska bli ihågkommen? Man försöker förtvivlat räkna ut vad som ska hända. A men inte B! Och det fungerar som ett löfte. Efter den här upptrappningen skulle vi bli otroligt besvikna om manusförfattaren inte kan leva upp till våra förväntningar på att få se något alldeles extraordinärt.
MILLS
(skakar på huvudet)
Nej, vi hade tagit dig till slut.

JOHN DOE
(med tilltagande intensitet)
Verkligen? Men vad höll ni på med så? Bidade er tid? Lekte med mig och tillät att fem ”oskyldiga” fick dö innan ni kände för att låta fällan slå igen? Vad var det för obestridliga bevis ni hade att ta till mot mig, innan jag kom till er och sträckte upp händerna i luften.

MILLS
Lugn, John. Om inte jag minns fel var vi hemma och knackade på din dörr.

JOHN DOE
(med överlägset leende)
Det är sant. Och jag tycker mig minnas att jag slog sönder ansiktet på dig.
(lutar sig fram mot gallret)
Du är vid liv enbart för att jag inte dödade dig.

MILLS
Okej, flytta bak nu.

JOHN DOE
(sitter kvar, nära)
Jag skonade dig.

MILLS
FLYTTA BAK!

JOHN DOE
Kom ihåg det komissarie Mills, kom ihåg det varenda gång du tittar dig i spegeln resten av livet, eller snarare, resten av det liv som jag låter dig att ha.

MILLS
(rasande, hötter med näven)
FLYTTA BAK DITT DJÄVLA PSYKFALL. OCH HÅLL KÄFTEN
(lugnare)
Du är ingen messias. Du är veckans skräckfilm. Du är en sketen T-shirt på sin höjd.

John Doe sjunker tillbaka i sätet med ett triumferande leende. Somerset kastar en undrande blick på Mills. Mills vänder sig framåt. Han är väldigt upprörd och försöker samla sig.
Det här är också så jäkla bra gjort. John Doe vet precis var han ska sätta stöten. Han trycker slugt kniven rakt in i Mills känsliga macho-nerv, och vrider om där det svider som mest.

Mills hatar att förlora. Och John Doe påminner överlägset och njutningsfullt Mills om den förnedring han utsatt honom för tidigare, dvs, det tillfälle när John Doe slog ner Mills i gränden.

Mills kan inte svara utan tappar ansiktet helt genom att börja skrika. Han är helt rasande men kan inget göra. Och det är precis där John Doe vill ha honom. Och även manusförfattaren vill gärna ha Mills upprörd. I det här läget krävs det nämligen att Mills är ordentligt triggad för att kunna göra det han ska när det drar ihop sig mot klimax.
JOHN DOE
Be mig inte tycka synd om dom där människorna. Jag sörjer dom inte mer än jag sörjer de tusentals som dog i Sodom och Gomorra.

SOMERSET
Menar du att det du gjorde var goda gärningar i guds namn?

JOHN DOE
Herrens vägar äro outgrundliga … Ser du högspänningsstolparna där? Det är dit vi ska.

Vi ser bilen från helikoptern perspektiv. De kör in på ett område där högspänningsledingarna sitter tätt.

[01.45.50]
Ni som har sett filmen vet hur det gick sen. Och alla i som inte gjort det borde vara rejält nyfikna vid det här laget. Det enda jag ska säga om slutet är att åtminstone mina förväntningar om en kraftfull och originell upplösning infriades. Och jag vill påstå att man knappast skulle våga lägga en åtta minuter lång dialog i mitten tredje akten i en thriller, utan den mycket starka framåtrörelse som finns här genom att man lovar publiken att strax få uppleva något mycket spektakulärt.

Se klippet på youtube
SE SCENEN PÅ YOUTUBE >>





NOT : Texten ovan är inte manustexten utan min egen beskrivning av det som sker i scenen, sammanställt från en DVD. Då allt som sägs i filmen inte får plats i textremsan har jag också gjort egna översättningar av repliker för återgivningen ska bli mer exakt.

© adastra media




Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Etiketter: , , , ,


stand

Bokus bokrea 25/2-15/3 »  Både  Bokus » och  AdLibris » kan skicka mot faktura och har alternativ med fri frakt